nieuws

Betaalbaarheid advies vaak een kwestie van willen

Branche

Fred de JongOnderzoeker Fred de Jong gelooft weinig van de vaak gehoorde stellingname dat consumenten door het provisieverbod financieel advies niet meer kunnen betalen. Hij vraagt zich in zijn column op de intermediairsite van Dela of het niet eigenlijk gaat om het probleem dat consumenten niet voor advies willen betalen. “Dan hebben financieel adviseurs veel meer een probleem met het duidelijk maken van hun toegevoegde waarde dan dat advies voor de ‘zielige’ consument te duur is geworden”, aldus de Jong.

In zijn column stelt De Jong belang te hechten aan financieel advies dat voor alle Nederlanders bereikbaar en betaalbaar is. “Met ruim 8000 fysieke adviespunten en online beschikbaarheid is die bereikbaarheid wel gewaarborgd. Er zijn nog altijd meer financieel adviseurs dan advocaten, accountants of notarissen. De toegankelijkheid heeft vooral te maken met betaalbaarheid. Bij complexe producten wordt in de sector geroepen dat veel klanten het advies niet meer kunnen betalen. Vraag is of dat zo is. Willen of kunnen? Ik wil een belangrijk onderscheid maken tussen niet kunnen en niet willen betalen voor financieel advies. Klanten hadden de indruk dat advies altijd gratis was en de sector heeft de klant jarenlang ook in die waan gelaten. Dat wreekt zich nu. Klanten zien nu een rekening die men eerst niet wilde zien en vinden het bedrag dan soms aan de hoge kant. Of ervaren de aangeboden dienstverlening niet als een meerwaarde. Dat is een positioneringsprobleem van het intermediair.”

“Begraven word je toch”

Ten aanzien van klanten die daadwerkelijk geen financieel advies kunnen betalen stelt De Jong dat zij dit vaak ook niet meer nodig hebben voor complexe producten “Ik kom dat tot de volgende constateringen: een beleggingsproduct adviseren aan mensen die geen geld kunnen missen lijkt me geen optie; als deze mensen al een hypotheek kunnen krijgen, kunnen de advieskosten worden meegefinancierd. Net als voor het provisieverbod dus, alleen kan een klant nu minder lenen. Overlijdensrisicoverzekeringen worden vaak in combinatie met de hypotheek afgesloten; een uitvaartverzekering is niet een primaire levensbehoefte voor mensen die geen geld hebben. Begraven word je toch. En een uitvaartverzekering is ook eenvoudig online, zonder advies, te sluiten.”

Brancheprobleem

“Kortom”, zo besluit Fred de Jong, “misschien redeneer ik te kort door de bocht. Maar ik vraag me echt af of het gesignaleerde probleem van de toegankelijkheid van financieel advies niet gaat over de bereidheid om te betalen voor financieel advies dan dat men het niet zou kunnen betalen. Als de consument niet bereid in plaats van in staat is om te betalen voor financieel advies, dan is dat een brancheprobleem en niet zo zeer een maatschappelijk probleem.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.