nieuws

‘Auto kopen? We doen de verzekering erbij!’

Branche

Steeds vaker bieden bedrijven hun producten inclusief verzekering aan. Het gaat daarbij vaak om niet-complexe schadeverzekeringen. De rol van de adviseur lijkt daarmee kleiner te worden, tenzij hij manieren vindt om ook hier toegevoegde waarde te leveren.

‘Auto kopen? We doen de verzekering erbij!’

“Verzekeringen worden onderdeel van grotere klantproposities”, beaamt Jonne Scholten, Voorzie-consultant bij Avéro Achmea. “Denk aan een tandarts die met een eigen verzekering komt. Of aan een autodealer die bij de auto ook meteen een verzekering levert.”

Eenvoudig afsluiten

Zulke initiatieven, waarbij ‘eenvoudig afsluiten’ en ‘verzekeren tegen de beste prijs’ een rol spelen, spreken aan. “Het platform sloopdecrisis.nl, dat allerlei zorg-, schade- en autoverzekeringen veilt, is daarvan een goed voorbeeld. Het claimt inmiddels 420.000 klanten te hebben. Het initiatief garandeert deze klanten een kostenbesparing van  € 1.000 op de vaste lasten dankzij inkoopvoordeel. Dit initiatief heeft impact op de adviseur. Klanten schaffen hun niet-complexe verzekering nu aan via dit platform en gaan niet meer bij de adviseur langs.”
“Samenwerken met business partners biedt kansen om gezamenlijk bredere proposities te ontwikkelen”

Als deze trend doorzet, speelt de adviseur in het meest ongunstige scenario geen rol meer in niet-complexe situaties, “en verliest hij zijn inkomsten”, aldus Scholten. “Tenzij hij zijn eigen rol tegen het licht houdt. Wat kan hij doen om de technieken van direct writers toe te passen in de adviespraktijk bijvoorbeeld? Samenwerken met business partners  -co-creatie- biedt kansen om gezamenlijk dit soort bredere proposities te ontwikkelen, waarmee de eindklant zich goed bediend weet. Deze trend biedt ook mogelijkheden voor de adviseur om zich te ontwikkelen tot bedrijfsadviseur, die actief meedenkt in de propositieontwikkeling van de klant en welke rol financiële producten daarbij kunnen spelen.”

Het onderwerp Community’s maakt deel uit van een reeks trends die Avéro Achmea belicht. Andere trends in deze reeks:

Trend 3: Community’s geven de doorslag
Trend 2: Social media zijn dé communicatiemiddelen van nu
Trend 1: ‘Advies is het product’

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.