nieuws

Anne van Hall van EY: ‘Verzekeraars zijn digitaal onvolwassen’

Branche

anne van hallIn AM nummer drie laat consultant Anne van Hall van EY zijn licht schijnen over de uitkomsten van recent onderzoek onder Europese verzekeraars. Bestuurders weten niet hoe ze IT moeten aansturen, zegt hij. “Dit is een archaïsche wereld”.

Van Hall zegt in het interview: “Naast het herstel van consumentenvertrouwen, staat digitalisering bovenaan alle lijstjes van verzekeraars. Maar ze ondernemen tegelijkertijd nog weinig actie op dat gebied. 79% van de Europese verzekeraars stelt dat ze nog altijd aan het leren zijn om met digitale oplossingen concurrentievoordeel te halen. Verzekeraars zijn digitaal onvolwassen”.

Leggen weinig vast.
Van Hall werkt al lang voor verzekeraars en is altijd verbaasd hoe weinig ze van hun klanten weten. “Ze leggen ook heel weinig vast. Ze hebben geen mailadressen of een telefoonnummer van hun klanten. De data die nodig zijn om klanten op maat te bedienen, vragen ze niet. Een call center manager wordt afgerekend op efficiency en niet op het verrijken van de database. Dat is zonde”.

Verouderde systemen
Digitalisering raakt alles en gooit veel overhoop, maar meer dan 70% van de verzekeraars spendeert nog altijd minder dan 10% van het IT-budget aan het zoeken naar digitale oplossingen voor klanten.
Het meeste geld gaat nog altijd naar het overeind houden van verouderde systemen. Van Hall: “Dat is de grootste belemmering, maar IT-projecten gaan ook vaak erg traag. Daarbij voelen veel verzekeraars de weerstand van het intermediair. Terwijl iedereen vindt dat er bij de klanten geen belemmeringen meer zitten. De consument wil digitaal contact met de verzekeraar”.

Andere mensen gevraagd
Van Hall legt ook de vinger op een zere plek: digitaal vraagt om andere mensen met andere skills aan verzekeringskant. Wil je een digitale strategie van de grond krijgen, dan zijn vooral analytische vaardigheden gevraagd, zo meldt 75% van de ondervraagde verzekeraars. Net als verstand van technologie (72% van de ondervraagden) en marketing (58%). En dat zijn niet bepaald de vaardigheden die momenteel in huis zijn. Van Hall: “Dit is een archaïsche wereld. Er zitten nog veel kosten en geen waarde toevoegende functies in de keten die er op den duur toch uitmoeten.”
Het hele interview staat in AM nummer drie, dat vandaag verschijnt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.