nieuws

NN wil adviseur vooral helpen met verrijkte klantdata

Branche

Volgens Nationale-Nederlanden zit de huidige adviseur vooral te wachten op verrijkte klantdata en goede digitale dienstverlening. Dat vertelde Dennis Smits, manager formulemanagement extranet bij NN, gisteren op het congres eFinancials van Emerce. René Frijters van Knab was er ook, met een andere visie. “De klant bepaalt wat wij de adviseur laten weten.”

NN wil adviseur vooral helpen met verrijkte klantdata

Smits vertelde dat NN het intermediair helpt met zogenoemde actieservices die via het extranet beschikbaar komen: de adviseur kan daardoor op basis van verrijkte klantdate de klant beter bedienen. “Dat is zowel nuttig vanuit een oogpunt van zorgplicht, als vanuit een commercieel perspectief”, aldus de formulemanager. Als voorbeeld noemde hij de veranderde brandregresregeling. “Veel bedrijven dreigden daardoor onderverzekerd te raken. Wij hebben vanuit NN een tool neergezet waarmee de adviseur kon zien welke klanten uit zijn portefeuille hierdoor geraakt werden. Dat had hij ook uit zijn eigen administratie kunnen halen, maar dat hebben wij dus voor hem gedaan. Dat is een groot succes geweest.”

Relevantie
Volgens Smits heeft de adviseur hulp nodig bij zorgplicht en marktbewerking. “Wij kunnen helpen door het bieden van relevante informatie. De adviseur zit niet te wachten op een overzicht van klanten die nog geen aansprakelijkheidsverzekering hebben. Het moet om verrijkte data gaan die wij bijvoorbeeld kunnen bieden door onze kennis van de markt.”

Spek en bonen
Smits vertelde ook dat NN stappen heeft gezet om bemiddelaars die via serviceproviders met NN zaken doen beter van dienst te zijn. “Wij kennen die onderbemiddelaars eigenlijk niet. Nu is het mogelijk gemaakt dat zij bij ons een soort ‘voor-spek-en-bonen-aanstelling’ krijgen zodat ze wel bij ons in de boeken komen, maar dan onder de vlag van de serviceprovider. Op die manier kunnen ze op ons extranet wel de portefeuille inzien en meelopen in de actieservices. Dat gaan we in 2015 voor alle serviceproviders uitrollen.”

Papier
De grootste uitdaging voor de adviseur, zei Smits, is sturen op kosten. “Het digitaliseren van het papieren circus helpt daar enorm bij. Wij leveren als NN nu een derde digitaal aan en daar gaan we echt stappen in zetten.” Dat is nodig ook, zegt Smits, om bij de adviseur in beeld te blijven. “Wij kunnen de adviseur niet langer verleiden met provisie, je moet echt zorgen dat je proces op geen enkele manier rammelt.”

Knab
Ook René Frijters van Knab hield een presentatie over wat online dienstverlening voor de Aegon-dochter betekent. Volgens hem hebben alle Nederlanders binnen nu en vijf jaar behoefte aan een financieel plan. Binnen het Knab-portal kunnen klanten zelf met allerlei tools aan de slag gaan om bijvoorbeeld te kijken wat er gebeurt als ze meer gaan aflossen op de eigen woning, maar Knab heeft sinds kort ook een aantal financieel planners geselecteerd die de klant kan inschakelen.

Execution only
Frijters: “Wij zijn een execution only bedrijf. We geven geen advies, maar we willen onze klanten wel helpen met het vinden van een goede adviseur. We hebben daarom vijftien experts geselecteerd.” Dat aantal kan in de toekomst uitgebreid worden, zegt Frijters. “Maar wij screenen ze wel, ze moeten FFP-gecertificeerd zijn en ook qua houding en communicatie bij ons passen. Ook verwachten we dat ze hun uurtarief vermelden, we willen dat het transparant is.” Met het raten van advies heeft Frijters niet zoveel, hij kijkt liever naar opleidingscriteria. “De klant die een cijfer geeft, tja, je weet over twintig jaar pas of het een goed advies was.”

Dossier
De klant bepaalt of Knab de adviseur in kwestie toegang mag geven tot zijn dossier. De adviseur ontvangt ook niet automatisch alerts van Knab. “Wij sturen klanten alerts als we bijvoorbeeld zien dat er iets gaat veranderen in de wetgeving rondom schenkingen. Als de klant dat wil, dan kunnen we die alerts ook naar zijn adviseur sturen. Dat is geen automatisme.” Frijters zegt dat er achter de samenwerking met de FFP-ers geen verdienmodel zit. “We hebben geen belang.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.