nieuws

‘Met serviceabonnement is je dienstverlening wezenlijk anders’

Branche

Wat stop je in een serviceabonnement als service voor jouw kantoor vanzelf spreekt? Die vraagt stelt Erik Relou, eigenaar van een assurantiekantoor in Erp, in een aflevering van de rubriek Het Consult in am:magazine 8. Volgens het panel gaat het erom dat je waarmaakt wat je in een abonnement belooft én is het een goede manier om het belang van beheer te benadrukken.

‘Met serviceabonnement is je dienstverlening wezenlijk anders’

Erik Relou uit Erp liet een paar jaar geleden zijn klanten kennismaken met abonnementen. Klanten betalen een bemiddelingsvergoeding van € 10 per maand. Daarnaast ontvangt Relou provisie. “Het vaststellen van wat er in zo’n abonnement moet zitten is lastig. Dat ervaren veel kantoren. De dienstverlening is vaak niet veranderd en waar betaalt de klant dan voor?”

Andere dienstverlening
Panellid Jurjen Oosterbaan zegt: “In het abonnement zet je dingen die je nakomt. In het provisietijdperk was het meer een beschikbaarheidskwestie: als er iets is, dan ben ik er. Het is dus wezenlijk andere dienstverlening.” Relou gaat daar niet in mee: “Hoe kan die dienstverlening nou anders zijn? Als goed intermediair deed je toch altijd al alles voor je relaties? Ik bel iedereen regelmatig op om te vragen of er iets is veranderd in de situatie, daar heb ik geen abonnement voor nodig.”

Schriftelijk
Panellid Michael Mackaaij van Multisafe: “Maar heb je dat schriftelijk vastgelegd?” Nee, dat is niet tot achter de komma vastgelegd, zegt Relou. Mackaaij, die al jaren met abonnementen werkt, raadt aan om dat wel te doen. “Wij merkten dat er in klachtsituaties een discussie ontstond over wat er was afgesproken. Sommige klanten verwachtten bijvoorbeeld elk jaar een benchmark van hun premies. Dat vonden wij geen rol van ons kantoor. Maar als daar een grijs gebied ontstaat, dan krijg je discussie. Wij hebben ervoor gekozen om schriftelijk vast te leggen wat de opdracht is. Meer is het niet. Het voorkomt discussies, levert tevreden klanten op en ook niet onbelangrijk, je legt meteen je kostenniveau vast.”

Beheer
Panellid en fiscaliste Trudy Bekkering ziet nog weinig abonnementen. “Dat is jammer”, zegt ze, “want voor de klant is het beter. In het provisietijdperk werd de klant eigenlijk volledig losgelaten. Beheer werd gedaan voor de mensen die zich meldden. Dit is hét moment voor adviseurs om het belang van beheer duidelijk te maken.” Oosterbaan: “Dat lukt alleen als adviseurs het abonnement ook als zodanig gaan zien en niet als manier om hun provisie-inkomsten te plussen. Met provisie heb je echt een wezenlijk andere dienstverlening. Ik bedoel maar: een aanbieder betaalde een tussenpersoon geen provisie om de post te zien worden overgesloten.” Panellid Mark Sanders van De Financiële Wooncoach in Helmond: “Hoeveel tussenpersonen hebben hun klanten gebeld om te zeggen dat de orv goedkoper kan? Nee, dan is het stil, want je hebt te maken met terugboekrisico.”

Naheffingen
Fiscalist Bekkering maakt zich zorgen over de onduidelijk over de fiscale behandeling van directe beloning. “Wat doe je met de assurantiebelasting, wat doe je met de btw? Je moet zelf een ruling aanvragen en elke inspecteur gaat er anders mee om. Bepaalde werkzaamheden uit het abonnement zijn wel belast, andere niet.” Ze vreest dat de onduidelijkheid een vervelend staartje kan krijgen. “In het provisietijdperk bleef de hele branche tussenpersonen altijd buiten de controles. Over vijf of zes jaar gaan de btw-controleurs wel langs bij intermediairs. Dat kan om forse naheffingen gaan.”

In de rubriek Het Consult stellen kantoren een vraag aan een deskundig panel. Het hele verhaal staat in nummer 8 van am:magazine van 12 december.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.