nieuws

Goede voornemens (5): Antoinette Kalkman

Branche

Een bewogen jaar was 2014 zeker voor de verzekeringsbranche. In het kader van terug- en vooruitkijken vroeg am een aantal prominenten uit de branche wat we het komende jaar niet meer en wat juist wel moeten doen. Antoinette Kalkman, directeur van Nationale Waarborg en columnist bij am, roept de adviseur om niet in een oude reflex te schieten als het herstel zich voortzet in het nieuwe jaar.

Goede voornemens (5): Antoinette Kalkman

De groei in de tweede helft van het afgelopen jaar zorgt ervoor dat de adviseur weer terugschiet in zijn oude gewoontes, zegt Kalkman: “2014 was het  jaar van de ommekeer. Zo diep als we de afgelopen jaren in de crisis zouden raken konden we vooraf niet bevroeden, maar zo groot was de opleving in de woning- en hypotheekmarkt met name in de tweede helft van 2014. We zijn een beetje overvallen door het hernieuwd enthousiasme en dat bracht twee schrijnende patronen aan het licht. De mens vergeet snel en de financiële mens is daarbij geen uitzondering. De adviseur die de afgelopen jaren serieus zijn businessmodel heeft moeten analyseren omdat de spoeling wel erg dun werd, grijpt weer terug naar de periode voor de vergane zeven magere jaren en gaat vrolijk door op de wijze waarop hij het altijd heeft gedaan.”

Het gaat volgens Kalkman ten koste van de innovatiedrang: “De bereidheid van de adviseur om te innoveren verdwijnt in hetzelfde tempo als de consumenten met koopbehoefte de drempel van het advieskantoor over struikelen. Aan de aanbiederszijde verdeelt men de tijd tussen het implementeren van de steeds groter wordende berg aan regelgeving en zogenaamd slimme STP-oplossingen om de kostenload te drukken. Kortom: gebrek aan innovatie en focus op het interne proces is het antwoord van de financiële sector op het terug gekeerde consumentenvertrouwen in 2014.”

Kalkman pleit voor meer aandacht voor de mens achter de werknemer in het nieuwe jaar: “Op de korte termijn heeft dat in ieder geval geresulteerd in lange rijen wachtende consumenten. Dat kan niet anders dan ontevredenheid opleveren. En de consument verdient meer! Daarom pleit ik voor meer pragmatisme en ondernemerschap in 2015. Het menselijk kapitaal in een organisatie is de grootste innovatiebron wanneer de mens achter de medewerker de ruimte krijgt om te ondernemen binnen zijn werkplek. We moeten van taak-/procesgericht naar resultaatgericht werken. Elke medewerker ( inclusief managers en directeuren) zou zich moeten afvragen waarom hij het werk doet wat hij doet en wat zijn acties hebben bijgedragen aan het resultaat. Ik zou dat zelfs als verplicht onderdeel van de werkweek willen instellen. En dat ik met resultaat in de eerste plaats het welbehagen van de consument bedoel, moge duidelijk zijn. De klant is tenslotte het fundament van iedere organisatie.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.