nieuws

Adfiz-voorzitter Loek Hermans: ‘Markttoegang staat los van model-SWO’

Branche

Volgens Adfiz-voorzitter Loek Hermans zijn de discussie over markttoegang en de pas afgesloten model-SWO voor het intermediair twee verschillende onderwerpen. “Je kunt markttoegang niet in dat model opnemen.” Dat zei de VVD-senator gisteren in een uitzending van BNR Nieuwsradio. Ook had hij kritiek op de kennis- en ervaringstoets van aanbieders.

Adfiz-voorzitter Loek Hermans: ‘Markttoegang staat los van model-SWO’

Adfiz, OvFD en het Verbond van Verzekeraars bereikten recent een akkoord over een zogeheten Refertemodel voor de Samenwerkingsovereenkomst (SWO). Dat leidde tot kritiek van CFD en Odin, zij vinden dat zonder een discussie over de vrije toegang tot alle aanbieders, zo’n nieuwe SWO niets meer is dan oude wijn in nieuwe zakken.

Hermans werd in de BNR-uitzending met de kritiek geconfronteerd: “Ik ben het uiteraard met ze eens dat er vrije markttoegang zou moeten zijn, maar dat kun je in zo’n model niet regelen. De samenwerkingsovereenkomst wordt steeds tussen een afzonderlijke verzekeraar en een advieskantoor afgesloten.” Hermans gaf in de uitzending aan dat verzekeraars zich nog steeds verschuilen achter een te laag productievolume. “Aanbieders zouden in beginsel met alle adviseurs zaken moeten doen die aan de kwalitatieve eisen voldoen. Ook met adviseurs die niet dagelijks een product bij ze sluiten. Nu is het zo dat als je maar een paar keer per jaar een klant naar product A verwijst, de aanbieder geen energie in je wil steken. Maar daardoor wordt de klant benadeeld.”

Toets
Hermans uitte verder kritiek op de kennis- en ervaringstoets die klanten moeten doen die een product op basis van execution only willen sluiten. “Ook als je niet deskundig blijkt, mag je dat product toch zonder advies afnemen. Als je bedenkt dat het provisieverbod er gekomen is om te voorkomen dat het opnieuw misgaat, dan vind ik dat geen goede zaak. Zo’n aanbieder zou de klant moeten afraden om het product te sluiten en moeten verwijzen naar een adviseur.”

Nieuwe modellen
De Adfiz-voorzitter zei in de uitzending dat zijn achterban op een goede manier met het provisieverbod omgaat. “Veel ondernemers hebben hun bedrijfsvoering omgegooid. Je ziet dat ze heel goed in staat zijn om nieuwe modellen op tafel te leggen. Ze geven heel veel informatie aan klanten en maken volkomen inzichtelijk wat de klant moet betalen.” Ook noemde hij nog even Adfiz-initiatief Finfin. “Daar zijn al onze leden zo ongeveer op actief.” Adfiz-directeur Enno Wiertsema gaf in oktober aan dat meer dan de helft van de leden ‘iets’ met het klantenplatform doet.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.