nieuws

Vakmanschap laat zien waar je verstand van hebt

Branche

In onze vrije markt, waar overdaad en massaproductie de norm zijn, is het een hele klus om je product of dienst te laten opvallen. Hoe kun je je onderscheiden van de massa? Door je diensten aan te bieden met een duidelijke eigen identiteit.

Vakmanschap laat zien waar je verstand van hebt

Consumenten willen producten waar de ziel van de maker in zit. Zij snakken naar authenticiteit. Het benadrukken van je vakmanschap is een belangrijke troef; je kunt ermee laten zien dat jij je vak beheerst en mensen waar voor hun geld geeft. Vakmanschap ontstaat waar kennis en empathie samenkomen. Wanneer je inhoudelijke kennis combineert met ervaring en inlevingsvermogen, krijgt niet alleen je product of dienst toegevoegde waarde, je wordt daarmee zelf ook waardevol.

Vakkennis
Inhoudelijke kennis is een basisvoorwaarde voor vakmanschap. Een goed voorbeeld hiervan is meester-schoenontwerper Jan Jansen, al meer dan 40 jaar een van de bekendste ontwerpers van Nederland. Zijn schoencollecties zijn wereldwijd te koop en te zien in musea. Dat zijn vakmanschap alom erkend wordt, blijkt ook uit het feit dat zijn ontwerpen regelmatig gekopieerd worden door andere schoenfabrikanten. In een documentaire over zijn leven vertelt hij hoe hij als jonge ontwerper een half jaar in een atelier in Rome heeft gewerkt, om te leren schoenen met de hand te maken. “Daarnaartoe gaan was de belangrijkste beslissing in mijn leven”, zegt hij. “Ik heb er nog elke dag profijt van dat ik weet hoe een schoen in elkaar zit. Anders was ik misschien een verdienstelijk modeleur in een schoenenfabriek geweest, maar nooit de Jan Jansen die ik nu ben.”

Toonaangevend
Kennis van je product kan je ook op een minder tastbare manier tonen. Zo afficheert reisorganisatie SNP zichzelf als specialist in avontuurlijke, actieve vakanties, waarbij liefde en respect voor de natuur aan de basis staan. Deze betrokkenheid bij de natuur wordt onderstreept door samenwerking met onder meer Natuurmonumenten, de Rainforest Alliance en GreenSeat (waarmee klanten de CO2-uitstoot van hun reis kunnen compenseren). Van elke reisleider die de groepsvakanties van SNP begeleidt, staat een uitgebreid profiel op de website waarin je kunt lezen dat hij of zij van huis uit bioloog, geoloog, milieudeskundige of natuurfotograaf is. Daarnaast besteedt SNP in haar interne opleiding voor reisleiders veel aandacht aan duurzaamheid. Geen wonder dat de reisorganisatie als toonaangevend wordt gezien op het gebied van duurzaam toerisme.

Innovatie
Vakmanschap is ook innovatie: het lef hebben jezelf te blijven vernieuwen. Triodos Bank heeft als missie om het geld van haar klanten te laten werken aan positieve maatschappelijke, ecologische en culturele veranderingen. De bank heeft daarom een hypotheek ontwikkeld die de hoogte van de rente koppelt aan het energielabel van de woning. Hoe energiezuiniger een woning, hoe minder rente de eigenaar betaalt. Door hun huis te verduurzamen, leveren eigenaren een directe bijdrage aan CO2-reductie, hebben ze minder energiekosten én een lagere hypotheekrente. Kortom, een sociale innovatie met een flink win-win resultaat.

‘Inlevingsvermogen is een belangrijk element van vakmanschap’
Inlevingsvermogen werd bovenaan dit artikel al genoemd als belangrijk element van vakmanschap. Neem het merk Fish Tales, dat duurzaam geproduceerde verse vis, visconserven en diepvriesvis verkoopt. Een redelijk anoniem product, zou je kunnen denken. MaarFish Tales valt op tussen de andere merken omdat ze zich goed inleven in de consument. “We weten dat veel thuiskoks koken met vis nog best een uitdaging vinden. Daarom inspireren we met de lekkerste recepten, tips & tricks”, staat er op de website. Dat doen ze onder meer met het kookboek Koken met vis uit blik en grappige 15 seconden-filmpjes op Facebook, waarin eigenaar Bart van Olphen gemakkelijke recepten laat zien aan de ongeduldige thuiskok. Deze filmpjes zijn inmiddels opgepikt door de bekende chef Jamie Oliver, die ze heeft toegevoegd aan zijn ‘FoodTube’ kanaal op YouTube. Een waar zegel van goedkeuring van de meester.

Kennis delen
Durf als vakman je kennis te delen en open te staan voor co-creatie. Het worstmerk Brandt en Levie ontstond nadat drie Nederlandse vrienden een reis door Italië hadden gemaakt, waar ze het ambacht van worst maken leerden van Italiaanse grootmeesters (over vakmanschap gesproken!). Naast de verkoop van hun worsten zijn de ondernemers nu bezig een ‘Worstatelier’ op te richten. Hier willen ze voor de liefhebbers van hun producten workshops organiseren en mensen inspireren thuis aan de slag te gaan. Ze laten er experimenten zien, ruiken en proeven en willen samen met hun klanten nieuwe producten ontwikkelen. Productkennis tonen, innoveren, inleven in de klanten en ervaringen opdoen; het komt allemaal samen bij dit initiatief.

Ervaring
Tot slot het gouwe ouwe voorbeeld van Grolsch. Zeg ‘Vakmanschap is meesterschap’, en iedereen die de jaren zeventig bewust heeft meegemaakt, denkt meteen aan de vroegere reclamecampagne van dit biermerk. In de filmpjes maakten ‘oud-Hollandse’ ambachtslieden tegels met de hand en zetten ze houten karrewielen in elkaar. Het eindshot van een schuimend glas bier linkte het vakmanschap van deze ambachtslieden met het vakmanschap benodigd om een goed bier te brouwen. Vorig jaar keerde Grolsch in een nieuwe campagne terug naar deze claim van vakmanschap: in de nieuwe reclamefilmpjes vertellen ze verhalen over de manier waarop ze al 400 jaar bierbrouwen (onder andere met een voorbeeld hoe ze het bier vroeger koud hielden met ijs uit de gracht). Het benadrukken van je historie kan een grote rol spelen bij vakmanschap. Je laat er je jarenlange ervaring mee zien, die in het voorbeeld van Grolsch maar liefst in 400 jaar is opgebouwd. Met andere woorden: dan heb je inmiddels echt wel verstand van zaken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.