nieuws

Keihard kiezen op am:verzekeringsbranchedag

Branche

De am:verzekeringsbranchedag trok gisteren 2.000 mensen naar het Beatrixgebouw in Utrecht. Zij mochten in het plenaire gedeelte onder meer hun prangende vragen aan AFM-voorzitter Merel van Vroonhoven stellen en verspreidden zich ’s middags voor de parallelsessies. In het afsluitende middagprogramma maakte het persoonlijke verhaal van intermediair Marc Diks indruk.

Keihard kiezen op am:verzekeringsbranchedag

Adviseur Nico van Koesveld vertelde aan Merel van Vroonhoven dat hij collega’s kent die zich huilend bij hem melden omdat ze al vier keer zijn gezakt voor hun Wft-examen. Hoewel de first lady van de AFM begreep dat dat uitermate vervelend is, is zij niet voornemens om de lat dan maar lager te leggen of de boel een jaartje uit te stellen. “Ik ben zelf iemand die alles op het laatste moment doet, extra tijd lijkt mij niet het antwoord.” Wel beloofde ze kritisch te blijven kijken of de examens wel aansluiten op de markt. Verder viel op dat Van Vroonhoven absoluut niet in een ivoren toren wil zitten. Ze liet bijvoorbeeld weten dat ze de vaak ongezouten reacties op deze website tot zich neemt, maar wel in kleine porties en liever niet vlak voor het slapen gaan. Ze nodigde alle aanwezigen uit om vooral met de AFM in gesprek te blijven. “Alleen zo kunnen ook wij ons werk beter maken.”

Marc Diks
’s Middags vertelden drie partijen over de keiharde keuzes die de branche moet maken. Vooral het persoonlijke verhaal van Marc Diks van Diks Verzekeringen maakte indruk. Hij vertelde hoe hij het advieskantoor van zijn vader (die desnoods op kerstavond nog een groene kaart afgaf aan een klant) samen met zijn zus had omgevormd tot volledige online dienstverlening. “De enige keer dat ik mijn vader zag huilen was toen wij hem deze plannen voorlegden. Toch stond hij achter ons.” Ze zetten door en bouwden een bedrijf op van 35 medewerkers met hun vader als trouwe adviseur op de achtergrond. “In 2013 hadden we een moeilijk jaar. Mijn vader overleed en de markt voor oldtimerverzekeringen deed het minder goed vanwege allerlei factoren. We raakten 3000 klanten kwijt. We moesten afscheid nemen van mensen. Processen herzien en ingrijpen.” Maar Diks ziet de toekomst weer rooskleurig in. “We hebben weer focus en vertrouwen. We dachten dat we alles heel goed deden, maar het bleek allemaal toch beter te kunnen.”

Welke keuzes maakten de bezoekers?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.