nieuws

‘Intermediairs zouden kwart personeel niet opnieuw aannemen’

Branche

Intermediairs die willen reorganiseren kunnen daar beter niet heel lang meer mee wachten, gezien de aanstaande veranderingen in het ontslagrecht. Ook moeten ze zorgen dat de dossiers van hun medewerkers op orde zijn. Dat en meer kwam aan de orde in de nieuwste aflevering van rubriek Het Consult van am:magazine. Vragensteller dit keer was Henk Smit, directeur van serviceprovider Acura Assuradeuren.

‘Intermediairs zouden kwart personeel niet opnieuw aannemen’

Smit verleent diensten aan zo’n 75 advieskantoren. Hij merkt dat kantoren die zaken aan zijn bedrijf willen uitbesteden, het lastig vinden om daar hun personeelsbestand op aan te passen. “En zonder reorganisatie wordt uitbesteding een kostenpost.” Het gaat vaak om kleine kantoren, zegt Smit, met misschien vijf à tien man personeel, en er is vaak geen geld of ruimte om mensen af te kopen, om te scholen of te herplaatsen. “Ook de uitstraling in de regio is een probleem. Je wilt niet bekend staan als de boeman die zijn personeel er na jaren trouwe dienst uitgooit.”

Enquête
Panellid Annette van de Wetering van Bureau D & O: “Tien jaar geleden werden mensen met alle egards binnengehaald. Dat gold zeker voor buitendienstmedewerkers met mooie provisieregelingen. Maar de tijden zijn veranderd en ook personeel moet daarin mee.” D & O hield een enquête onder tussenpersonen waaruit blijkt dat eigenaren van advieskantoren 25% van hun huidige personeel niet opnieuw zou aannemen. Van de Wetering: “Dat zegt heel veel. Ook als je niet zozeer afscheid van mensen wilt nemen, zul je toch het gesprek moeten aangaan om ze te motiveren om zichzelf om te vormen.”

Lek dak
Volgens panellid en arbeidsrechtadvocate Renate Kerkhof die veel tussenpersonen als klant heeft, hoeft het niet zo moeilijk te zijn om van iemand af te komen. “Veel intermediairs denken dat het dak lek moet zijn om een ontslagvergunning te krijgen. Maar je mag ook reorganiseren omdat je de onderneming doelmatiger wilt inrichten.” Kerkhof schetst twee scenario’s: je moet van een bepaalde functie af, of van bepaalde personen. “Stel, je besteedt zaken uit. Dat is niet ingewikkeld. Je kunt dan richting het UWV aantonen dat er sprake is van een strategische heroriëntatie, dat het doelmatiger is om zaken uit te besteden en dat je bepaalde functies niet meer nodig hebt.”

Dossiers niet op orde
Het andere scenario, waarbij je de functie wel wilt handhaven, maar er liever een ander poppetje voor terug hebt, zit anders in elkaar. Kerkhof: “Dan heb je behoefte aan goede dossiervorming waaruit blijkt dat iemand niet langer geschikt is. Ik merk vaak dat dossiers niet op orde zijn. Dan vindt een intermediair het lullig om een bepaalde gebeurtenis of constatering vast te leggen. Mijn advies: doe dat wel.” Wie genoeg geld heeft, kan dikwijls zonder dossier. Kerkhof: “Dan kun je een aantrekkelijke exitregeling aanbieden.” Ze raadt ondernemers aan zich te verdiepen in het ontslagrecht dat per 1 juli 2015 verandert. “Werknemers die afvloeien, hebben dan altijd recht op een transitievergoeding en die moet altijd betaald worden, ook als er geen financiële middelen zijn. In die zin kan het verstandig zijn om niet heel lang te wachten met reorganiseren.”

Het hele artikel staat in nummer 7 van am:magazine.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.