nieuws

Gloedvol adviseren, daarmee win je klanten

Branche

Passie en vakmanschap zijn bewezen succesfactoren voor financieel dienstverleners. Volgens André de Waal, Academic Director van HPO Center en auteur van het boek ‘Passie voor je vak!’, leiden ze tot aanzienlijk betere financiële én niet-financiële resultaten. Hij deed onderzoek naar deze succesfactoren in de financiële sector. Hij concludeerde: de persoonlijkheid van vakmensen en hun honger naar verbetering is van doorslaggevend belang.

Gloedvol adviseren, daarmee win je klanten

In zijn artikel ‘Passie voor je vak in de financiële dienstverlening!’ illustreert De Waal aan de hand van bedrijven als Ikea, Toyota en Giant wat passie en vakmanschap kunnen opleveren. Een hogere omzet en winst bijvoorbeeld. Maar ook tevreden medewerkers en loyale klanten, die de continue vernieuwing van deze bedrijven zeer waarderen.

Ruimte voor groei
In de financiële dienstverleningssector zijn er ook organisaties waar medewerkers met succes passievol vakmanschap aan de dag leggen. De Waal ontdekte dat excellente financieel dienstverleners grote aandacht hebben voor en oprechte interesse in hun klanten. Met hen samenwerken levert veel loyaliteit en de beste (maatwerk) adviezen op. Tegelijkertijd hebben deze financieel dienstverleners ook oog voor hun medewerkers. Ze zorgen voor een stimulerend werkklimaat , waarin medewerkers de ruimte krijgen om persoonlijk en inhoudelijk uit te groeien tot vakmensen. Daarmee worden diezelfde medewerkers van steeds grotere waarde voor klanten.

Managers inspireren medewerkers
Een stimulerend werkklimaat staat of valt met de stijl van leidinggeven. De excellente dienstverleners uit het onderzoek hebben allemaal resultaatgerichte, doortastende en besluitvaardige managers, die ook nog wat extra’s in huis hebben: de vaardigheid om medewerkers te coachen en te inspireren. Ze weten hun medewerkers aan te sporen tot veranderen, verbeteren, experimenteren en vernieuwen.

Persoonlijkheid is een pre
Uit het onderzoek van De Waal blijkt dat deze dienstverleners in hun HR-beleid mensen selecteren op ‘persoonlijkheid’. Deze dienstverleners staan op het standpunt dat kennis en ervaring redelijk snel zijn bij te brengen, maar van geen waarde zijn als de juiste persoonseigenschappen ontbreken. Denk aan prestatiegericht gedrag, de honger naar persoonlijke groei en de wil om te leren en te verbeteren. Daarmee is een van de conclusies van De Waal dat aandacht voor de menselijke kant van doorslaggevend belang is bij het bereiken van blijvende, excellente dienstverlening.

Vragen over dit onderzoek?
Neem contact op met Marco Schreurs,
Partner HPO Center / Direction Europe
E. schreurs@hpocenter.com
W. www.hpocenter.nl

Bron: HPO center

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.