nieuws

AFM doet ‘deurmatonderzoek’ onder consumenten

Branche

De Autoriteit Financiële Markten schakelt haar consumentenpanel deze maand in voor een zogenaamd deurmatonderzoek: de panelleden moeten alle post van financieel dienstverleners fotograferen en naar de toezichthouder sturen. Mail moet worden doorgestuurd en van telefoontjes dient een notitie te worden gemaakt.

AFM doet ‘deurmatonderzoek’ onder consumenten

De AFM beschikt sinds de zomer over een consumentenpanel. Een vaste groep van minstens 250 consumenten wordt periodiek om input gevraagd. De panelleden hebben nu de opdracht gekregen om gedurende drie weken alle informatie die ze per post, telefoon, e-mail en/of in de inlogomgeving van de bank, verzekeraar of tussenpersoon ontvangen, aan de toezichthouder door te geven. Het gaat dan bijvoorbeeld om nieuwsbrieven, gerichte aanbiedingen en productinformatie.

Uploaden
Van informatie die per post komt, moeten de panelleden een foto maken (‘bijvoorbeeld met uw mobiele telefoon’) en deze opslaan. Van informatie per mail moet een screenshot gemaakt worden, evenals van informatie die in de inlogomgeving van financieel dienstverleners wordt getoond. “Bent u door een financieel dienstverlener gebeld? Maak hier dan een notitie van waarin u vastlegt welke financieel dienstverlener u heeft gebeld en wat de reden was voor dit telefonisch contact. Zo kunt u dit iedere week aan ons terugkoppelen.” De panelleden sturen de informatie wekelijks door en vullen daarbij een vragenlijst in over de post.

Volgens AFM-woordvoerder Marcel Proos heeft het onderzoek als doel om meer zicht te krijgen op de informatie die consumenten ontvangen uit de financiële sector. “We zien al veel informatie, maar niet alles. Daar gaat dit onderzoek bij helpen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.