nieuws

Aegon beste verzekeraar op social media in 2014

Branche

Aegon won gisteravond de Gouden Award van de Social Media Insurance Monitor, als de verzekeraar die zich in 2014 het meest actief heeft ingezet op social media. De prijs werd uitgereikt door ITDS Business Consultants.

Aegon beste verzekeraar op social media in 2014

Social Business is bij Aegon strategisch verweven in de organisatie. De dagelijks prikkelende content is klantgericht en effectief, aldus de jury. De tweede plaats is voor Interpolis dat met ‘deoplossingvan.nl’ een ‘heel herkenbare identiteit’ heeft gecreëerd. Allsecur is dit jaar derde geworden en met stip gestegen vanaf de tiende plek in 2013. “De spraakmakende storytelling met Tim en Tom Coronel heeft hier sterk aan bijgedragen”, vond de jury. Bij de zorgverzekeraars scoort Menzis voor het derde jaar op rij het hoogst. Bij de uitvaartverzekeringen is dat Dela.

Professioneler
ITDS concludeert dat verzekeraars social media professioneler moeten gaan inzetten. “Daar waar de hele wereld naar online gaat en social media daar onlosmakelijk mee verbonden is, is de verzekeringswereld nog alleen bezig met een digitaliseringsslag. Dit om kosten te besparen en klanten beter te kunnen bedienen, maar dat is voornamelijk nog een functionele, technische exercitie. Een professionele aanpak van social media ontbreekt structureel.”

Andere partijen
ITDS Business Consultants deed voor de vierde keer onderzoek naar social media in de verzekeringsbranche. Dit jaar werd ook de Europese markt meegenomen in dit onderzoek en dat levert volgens het bureau een duidelijk unaniem beeld op. De mensen gebruiken steeds meer mobile voor hun online beleving. De distributie verschuift. Klanten zijn wereldwijd vaker geneigd om verzekeringsproducten bij andere partijen dan verzekeraars aan te schaffen, zoals bij sterke merken, online retailers en banken. De nieuwe partijen in de markt spelen dankzij nieuwe technologieën en een effectief gebruik van data beter in op de behoeften van de klanten en veroveren daarmee snel marktaandeel.

Zelf doen
Arjen de Boer, commercieel directeur ITDS: ”Verzekeraars zullen vanwege al deze ontwikkelingen moeten professionaliseren en social media moeten inbedden in de organisatie. Content en storytelling zullen een heel belangrijke rol gaan spelen om klanten te houden en te binden. Mobile content wordt steeds belangrijker. Tot nu toe hebben verzekeraars de creatie van content veel aan externe partijen uitbesteed, maar willen ze daadwerkelijk in gesprek gaan met hun klanten, hun fans behouden, dan zullen ze het zelf moeten gaan oppakken. Het moet in het DNA, in de core van een verzekeraar komen. Doen zij dit niet, dan zullen zij ondergeschikt worden aan partijen die de klant echt bedienen en voor merkbeleving zorgen. Multinationals buiten de branche zijn daar geslaagde voorbeelden van.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.