nieuws

Verwarring bij klant door provisieverbod

Branche

De klant is door het provisieverbod in verwarring. Dat stelt Hanneke Hartman, directeur van Adfiz in het Financieele Dagblad (FD) van afgelopen zaterdag.

Verwarring bij klant door provisieverbod

"Je krijgt nu direct de rekening te zien van advies. Zeker de particuliere klant was gewend eerst eens een beetje te shoppen, een paar offertes op te vragen, en dan pas tot koop over te gaan. Dat kan niet meer." De tussenpersoon moet nu laten zien wat hij precies doet voor de soms forse rekening en niet iedere tussenpersoon lijkt daar even goed in te slagen. Zo stelt het FD.
"De adviseur moet nadenken over de relatie met zijn klant en de wensen van zijn klant. Dat is de meerwaarde van het provisieverbod", meent Hartman. "De ene klant wil een compleet advies, de ander wil even een paar uur sparren. Dat zijn verschillende serviceniveaus met verschillende prijskaartjes", aldus Hartman. Volgens haar is het te vroeg om te stellen dat de klant beter af is met het provisieverbod. "De initiële advieskosten bij producten als hypotheken zijn lager geworden, maar je moet naar de lange termijn kijken. Zijn degenen die nu de laagste adviestarieven hanteren wel de goedkoopste? Probleem is: de klant kijkt naar de directe kosten, niet naar de kosten over een paar jaar.
AFM
Volgens het FD zijn echter de meeste financiële partijen, toezichthouder AFM voorop, het erover eens dat de consument beter af is. De advieskosten zijn behoorlijk gedaald, met soms wel 50%. Dat betreft dan vooral de hypotheekmarkt, waar een harde strijd woedt tussen tussenpersonen en banken", aldus het FD. In het artikel wordt ook gesteld dat lage kosten niet per definitie goed zijn.Sceptici zouden vrezen dat goedkoop advies nu leidt tot hogere kosten op termijn. Dit zou komen doordat het product dat wordt geadviseerd niet de beste oplossing is voor de klant of omdat in een later stadium aanvullende advieskosten moeten worden betaald. De consument kan daardoor op de totale looptijd van een financieel product  misschien zelfs duurder uit zijn.
 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.