nieuws

Matthijs Mons: ‘Er is geen bestaansrecht meer voor grijze muizen’

Branche

Matthijs Mons (42) werkte zestien jaar voor consultancy- en interimbureau IG&H. AMplus legde hem een aantal vragen voor.

Matthijs Mons: ‘Er is geen bestaansrecht meer voor grijze muizen’

Heeft het provisieverbod het afgelopen jaar teweeggebracht wat je had verwacht? Welke beginnersfouten worden gemaakt?
"Vooropgesteld: er zitten zonder meer goede kanten aan. Er gaat nu duidelijk een kwaliteitsimpuls door de advieswereld. Maar je ziet ook dat voor bijvoorbeeld oudedagvraagstukken de meeste klanten helemaal niet bereid blijken om advieskosten te betalen.
"Zorgwekkend, want we willen toch dat mensen voldoende pensioen opbouwen? En de paar klanten die dan nog wel een lijfrente willen afsluiten, doen dat steeds vaker ‘execution only’, terwijl het maar de vraag is of ze dan wel echt een goede keuze maken. Verder zie je dat de toezichthouder marktpartijen soms erg weinig ruimte geeft. Ik vind het nu bijvoorbeeld echt de verkeerde kant op gaan op het gebied van beheer.
"Als een hypotheekbank haar klanten die geen intermediair meer hebben, wil voorzien van goed beheeradvies, dan loopt deze bank ertegenaan dat het niet wordt toegestaan om advieskostenvouchers aan klanten te verstrekken. De gevolgen laten zich raden. Dan zijn we aan het doorslaan als je het mij vraagt. Ook ben ik niet bepaald fan van de ‘level playing field’-wetgeving. Ik vind het allemaal heel gekunsteld. Er kán natuurlijk helemaal geen echt level playing field zijn.
"Aanbieders hebben een heel ander verdienmodel dan onafhankelijke adviseurs en willen hun advieskosten zo laag mogelijk houden. En nu zouden directe aanbieders ook in beheersituaties advieskosten moeten rekenen? Ik kan me niet voorstellen dat dat in het belang van klanten is."
"De branche wordt opgeschud en het grootste slachtoffer zal de financiële intermediair zijn die van alles een beetje doet", zei jij in een interview. Tegelijk probeert het intermediair klanten als totaalrelatie aan zich te binden. Wanneer doe je het nou goed?
"Ik geloof niet in langdurig bestaansrecht voor grijze muizen. In een markt die zo op scherp staat als de onze moét je onderscheidend vermogen hebben. Dat kan op vele manieren: superieure klantbediening, ‘local heroship’, doelgroepspecialisme, productspecialisme, laagste kosten, unieke marketing.
"Vooral voor kleine spelers wordt het steeds moeilijker om veel verschillende takken van sport tegelijk te bedrijven. Denk alleen aan het nieuwe diplomastelsel. Hoe ga je dat allemaal bijhouden? En als dat al lukt, waarmee ben je dan eigenlijk onderscheidend? Albert Heijn kan misschien een totaalassortiment bieden, maar Bakker De Vries is niet voor niets een speciaalzaak. Dat wil niet zeggen dat het voor iedereen onmogelijk is om totaalrelaties na te streven. Als je er de schaal en/of de kennis voor hebt en je hebt een goede doelgroep te pakken, dan kan dat best.’
Het hele verhaal met alle vragen en antwoorden staat in het januarinummer van Amplus dat vandaag verschijnt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.