nieuws

‘Kosten direct sluiten complex product gaan fors omhoog’

Branche

Aanbieders die rechtstreeks complexe producten aanbieden, zullen hogere advies- en distributiekosten moeten gaan berekenen. Dat concludeert bureau D&O uit de brief die de AFM afgelopen maand over dit onderwerp aan aanbieders stuurde. "De AFM maakt met de gegeven interpretatie een forse stap in het door het intermediair veelvuldig bepleite level playing field."

‘Kosten direct sluiten complex product gaan fors omhoog’

De toezichthouder gaf in december een nadere invulling aan de richtlijnen voor het berekenen van advies- en distributiekosten. Volgens D&O is dat een interpretatie van de wettelijke regels "die door veel aanbieders als een aanzienlijke verzwaring van de transparantie zal worden ervaren".
Banners
Zo moeten de kosten van reclame die direct is gekoppeld aan het onder de aandacht brengen van het advies en de kosten van het klantcontact over product en productaanvraag transparant gemaakt worden en dus direct in rekening worden gebracht. Daaronder vallen bijvoorbeeld het gebruik van Google Adwords en banners op sites van derden. "Eerdere ervaringen rondom betalingsbeschermingsproducten zoals die werden aangeboden door onder meer DSB en Afab laten zien dat deze specifieke marketingkosten zeer hoog kunnen zijn. Wanneer deze kosten direct aan de consument in rekening moeten worden gebracht, mag betwijfeld worden of deze klanten bereid zijn deze kosten te betalen. Ook de kosten die leveranciers van premievergelijkingsprogramma’s aan aanbieders in rekening brengen voor het doorgeven van leads aan aanbieders zijn soms zeer aanzienlijk", zegt D&O. "De uitleg die de AFM nu heeft gegeven, betekent dat wanneer een aanbieder vijf leads koopt om een verzekering te kunnen sluiten, de klant die deze verzekering koopt feitelijk de kosten van alle vijf de leads moet betalen bij het afsluiten van de verzekering." Dit geldt dan alleen voor complexe verzekeringsproducten.

Hogere kosten, lagere premie
Bureau D&O denkt dat veel direct aanbieders naar aanleiding van de AFM-brief de advieskosten die direct bij het sluiten van complexe producten worden berekend, gaan verhogen. "Dit moet vervolgens tot een verlaging van de premie gaan leiden." Het bedrijf voorziet verder dat rechtstreekse aanbieders als gevolg van de interpretatie van de toezichthouder bestaande bedrijfsmodellen gaan beëindigen. "En dan met name waar het gaat om het inzetten van callcenters, kopen van leads en affiliate marketing."

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.