nieuws

Independer wil gewoon een internetwinkel voor verzekeringen zijn

Branche

In een interview met de Volkskrant vandaag geeft Edmond Hilhorst van Independer aan dat hij af wil van het etiket ‘vergelijkingssite’. Independer wil gewoon een internetwinkel voor verzekeringen zijn, zegt hij.

Independer wil gewoon een internetwinkel voor verzekeringen zijn

Aanleiding voor het interview is de kritiek die Independer eind vorig jaar kreeg, toen geinteresseerden in een zorgverzekering onduidelijke resultaten kregen.
Woekeraar
Edmond Hilhorst, oprichter van Independer werd weggezet als de woekeraar. Hij wist even niet waar hij het zoeken moest toen zowel de Volkskrant als NRC Handelsblad op zaterdag 16 november groot uitpakten met kritische verhalen over vergelijkingssites voor zorgverzekeringen.

Hilhorst zegt dat hij juist met Independer is begonnen omdat hij zag hoe in de jaren negentig banken en verzekeraars ‘de kluit belazerden’. Als manager bij ABN Amro was hij verantwoordelijk voor de opleiding en ondersteuning van financieel planners. Het waren de jaren van het snelle geld. Spaarders leverden de bank nauwelijks winst op, allerhande woekerpolissen des te meer. ‘De afdeling waar ik werkte was vooral een vehikel om vermogende spaarklanten dure levensverzekeringen aan te smeren.’

Aanbod
Hij vertelt hoe hij met Independer snel een aanbod kreeg om naar de beurs te gaan. Het was de tijd van de internet-bubble en hij had zo miljoenen kunnen verdienen. ‘We hebben het voorstel inderdaad wel een paar uur serieus overwogen’, zegt Hilhorst. Maar dus niet gedaan.
Alleen bleef de vraag hoe ze geld konden verdienen. In een ideale wereld zou de consument Independer betalen voor een onafhankelijke vergelijking. Maar internetters betalen niet voor diensten. Bovendien dachten consumenten toen nog dat verzekeringsadvies gratis is.

Tussenpersoon
‘We besloten al snel om tussenpersoon te worden’, zegt Hilhorst. ‘We merkten dat we klanten dan het beste kunnen helpen.’ Consumenten kunnen hun verzekering na een vergelijking direct afsluiten via Independer. De website ontvangt een provisie voor iedere verkochte verzekering.

‘De eerste jaren probeerden we de verschillen tussen polissen nog zo uitgebreid mogelijk te tonen.’ Wie zocht op een eenvoudige autoverzekering, werd overstelpt met spreadsheets over alle verschillende kleine lettertjes. Verzekeringen vergelijken bleef daarmee ook op Independer een klus voor de erg gemotiveerde consument.

Paradox of Choice
‘We zijn pas echt succesvol geworden toen we onze top 3 van beste verzekeringen invoerden’, zegt Hilhorst. Independer kwam op het idee dankzij het boek Paradox of Choice van de Amerikaanse psycholoog Barry Schwartz. De theorie stelt dat een consument psychisch beter vaart bij gemak dan bij een groot aantal keuzes. Consumenten willen bij de hand worden genomen, en vertrouwen op het advies van een autoriteit. ‘Dankzij Schwartz begrepen we dat onze adviezen simpeler moesten.’

Het merendeel van de bezoekers koopt nu de verzekering die in de top-3 staat.
Achmea
Verzekeraar Achmea kocht twee jaar geleden 77% van de aandelen van de vergelijkingssite. Sindsdien is de vraag of Independer nog wel onafhankelijk vergelijkt gerechtvaardigd. Zeker nadat de Volkskrant in november constateerde dat exact dezelfde zoekopdracht bij drie verschillende vergelijkingssites tot drie verschillende polissen als beste keuze leidt. De adviezen van Independer weken het meest af.

‘Onze adviezen wijken af omdat we behalve naar prijs ook naar kwaliteit kijken en soms betere kortingen bedingen op polissen’, zegt Hilhorst. Bij gebrek aan een algemeen aanvaarde kwaliteitsnorm voor zorgverzekeringen, heeft Independer zelf een puntensysteem ontwikkeld om de kwaliteit te bepalen. ‘Als je iemand adviseert over verzekeringen moet je naar meer kijken dan alleen de prijs.’

Invloed
Achmea heeft geen enkele invloed op vergelijkingsresultaten van Independer, benadrukt Hilhorst weer eens in het interview. De verzekeraar is aandeelhouder, maar mag zich statutair niet inhoudelijk met de bedrijfsvoering bemoeien. Arthur Docters van Leeuwen is aangesteld om over de onafhankelijkheid te waken.

Alle voorzorgsmaatregelen ten spijt, een vergelijkingssite voor verzekeringen met een verzekeraar als aandeelhouder blijft ongemakkelijk, erkent ook Hilhorst. ‘De term vergelijkingssite dekt misschien ook niet meer helemaal wat we doen.’ Independer wil zich meer als webwinkel voor verzekeringen gaan afficheren, zegt Hilhorst.

Marktaandeel
Na alle kritiek in de kranten over de onduidelijkheden, verkocht Independer in december overigens 13%  minder zorgverzekeringen dan een jaar eerder, maar het totaal aantal overstappers blijkt in dezelfde periode met 25% gedaald. Independer heeft dus marktaandeel gewonnen, concludeert de Volkskrant.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.