nieuws

Hoofd communicatie AFM: “Constructieve kritiek hoort erbij”

Branche

Paula Legen is sinds 1 november hoofd communicatie van de Autoriteit Financiële Markten. "Als je in gesprek wilt blijven met de markt, hoort constructieve kritiek daar bij. De reacties op AMweb zijn geregeld anoniem en niet aan ons gericht. We zouden deze mensen graag uitnodigen om zich (ook) bij ons te melden."

Hoofd communicatie AFM: “Constructieve kritiek hoort erbij”

Legen werkte voor haar overstap naar de AFM onder andere als communicatie-expert bij LTO Nederland, de gemeente Pijnacker Nootdorp en het Rode Kruis. Daarvoor was ze twaalf jaar communicatieadviseur bij de Rabobank en vier jaar bij Pensioenfonds Metaal en Techniek. Legen wordt binnen de AFM verantwoordelijk voor persvoorlichting, Meldpunt Financiële Markten, onderzoek, communicatieadvies en uitvoering, huisstijlbeheer, webactiviteiten, in- en externe mediamix en social media.

U bent weer terug in de financiële dienstverlening. Vanwaar?
"Ik heb inderdaad geruime tijd in de financiële sector gewerkt en vind de sector nog steeds fascinerend. Ik volg de AFM ook al sinds haar oprichting en zie dat zij grote toegevoegde waarde heeft. Daar zet ik mij graag voor in."
Wat wilt u het komende jaar bereiken?
"
Een veelgehoorde wens van adviseurs en bemiddelaars is duidelijke informatie van de AFM. Daarnaast vinden zij het belangrijk dat de AFM duidelijk is over de verwachtingen die zij heeft van de markt en over de afwegingen die zij maakt in het toezicht. Het liefst voorzien van goede voorbeelden uit de markt. Dat vinden wij ook belangrijk. We willen een goede werkrelatie hebben met adviseurs en bemiddelaars, en duidelijke informatie en transparantie over onze visie en werkwijze is daar onderdeel van. We hebben daarom bijvoorbeeld de afgelopen tijd veel tijd en energie besteed aan het verder verbeteren van de teksten op onze website. Ons panel van adviseurs en bemiddelaars heeft daar erg bij geholpen. Dat blijft onze aandacht houden. Ook willen we bijvoorbeeld de nieuwsbrief voor financieel dienstverleners verbeteren. "

De AFM oogst op AMweb doorgaans veel reacties. Niet altijd even positief. Wat vindt u daarvan?
"Wij juichen reacties van marktpartijen toe. Daar kunnen wij alleen maar van leren. We zoeken daarom geregeld het gesprek met de markt op. Neem bijvoorbeeld onze LinkedIn-groep, waar allerlei discussies kunnen worden gevoerd. Ook hebben we recentelijk nog de markt gevraagd om te reageren op onze plannen voor 2014. Als je in gesprek wilt blijven met de markt, hoort constructieve kritiek daar natuurlijk bij. De reacties op AMweb zijn geregeld anoniem en niet aan ons gericht. We zijn dan dus niet in gesprek met deze mensen. We zouden deze mensen graag uitnodigen om zich (ook) bij ons te melden."
Kritiek is vaak dat de AFM te ver weg staat van de praktijk van alle dag. Begrijpt u dat gevoel en wilt u daar verandering in brengen?
"We willen gevoel houden bij de dagelijkse praktijk van adviseurs en bemiddelaars. Om een voorbeeld te noemen: eind 2013 hebben AFM-collega’s bedrijfsbezoeken gebracht bij 21 adviseurs en bemiddelaars door het hele land. Dergelijke bezoeken zijn een goede gelegenheid om praktijkervaringen te horen. Daarnaast hebben we veel contact via ons Ondernemersloket met adviseurs en bemiddelaars en levert ons panel van adviseurs en bemiddelaars veel input. Daar komt een schat aan informatie vandaan. En niet te vergeten, er werken hier toezichthouders die uit de praktijk komen."
Kunnen we onder uw vlag Theodor Kockelkoren en andere directieleden straks actief twitterend aantreffen, of vindt u dat niet passen bij een toezichthouder?
"Wat mij betreft kan het zeker vanuit de AFM, maar dat doen we al via ons AFM-Twitteraccount. Dat is een nuttige bron van informatie voor financiële dienstverleners. Digitale media zijn er al jaren, en niet meer weg te denken. Als je daar invloed op wilt hebben, moet je daar ook aanwezig zijn. De omloopsnelheid van nieuws is ook enorm groot. Als toezichthouder hoor je daar in mee te gaan. Prima als bestuurders als afzender van de AFM zelf ook actief zijn op social media. Focus is daar wel belangrijk in, anders ontstaat er een diffuus beeld."

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.