nieuws

Community’s geven de doorslag

Branche

Denken in ‘klantgroepen’ is niet meer. Adviseurs die zich richten op individuele klanten of gemeenschappen van individuele klanten komen een stuk verder. Want niet de adviseur bepaalt wat goed is voor de klant, dat doet de klant voortaan zelf. En steeds vaker op basis van wat bekenden vinden, denken en roepen op bijvoorbeeld sociale media.

Community’s geven de doorslag

Jonne Scholten, Voorzie-consultant bij Avéro Achmea verwijst naar het succes van beoordelingssites als Zoover en Tripadvisor. “Of kijk naar het gemak waarmee mensen via Facebook of Twitter hun vrienden en volgers om advies vragen. Dit laat zien dat klanten zich sterk laten beïnvloeden door mensen waarmee ze zich identificeren.”

Ervaringen
Producenten of dienstverleners hebben weinig in de pap te brokkelen met enkel profilering op hun eigen website. “Zelf roepen hoe goed je bent, beschouwen klanten echt als een ‘wij van WC-eend, gebruiken WC-eend’. Ongeloofwaardig dus. ‘Eerst horen welke ervaringen een ander heeft’ is de trend.”

Strategisch enthousiasmeren

En dat kan in de ontstane netwerksamenleving heel eenvoudig. Jonne: “Communicatie tussen groepen mensen vindt tegenwoordig 24 uur per dag plaats. Fysiek maar vooral online. Daar moet je als adviseur bij zijn. Niet lukraak, maar strategisch. Zorg dat je op de hoogte bent van de route die klanten afleggen voordat ze een product of dienst kiezen. Dan kun je bepalen op welk moment en waar je als adviseur je neus laat zien. Hoe je consumenten of de gemeenschappen waartoe ze behoren, kunt beïnvloeden of enthousiasmeren. Ook belangrijk: leer op die plaatsen te luisteren naar wat mensen te zeggen hebben. Vlak daarbij emoties niet uit, want die zijn in de praktijk van alledag echt leidend voor het gedrag.”
Laat zien wat je in huis hebt, maar schreeuw niet van de daken hoe goed je bent’

Je kennis of mening delen op fora en blogs zijn volgens Jonne dé manieren om binnen een online community betrouwbaarheid, betrokkenheid en vakmanschap te tonen. “Doe je dat goed, dan kan je ster snel rijzen. Offline is het zeer aan te raden om je als adviseur in samenwerkingsverbanden en netwerkgroepen te mengen. Denk aan lokale ondernemersverenigingen, waar je als advieskantoor nog echt contact hebt met potentiële klanten. Laat ook daar zien wat je in huis hebt. Maar schreeuw niet van de daken hoe goed je bent. In de nieuwe netwerksamenleving zijn het voortaan de leden van de community – on- en offline – die dat voor je doen.”

Het onderwerp Community’s maakt deel uit van een reeks trends die Avéro Achmea belicht. Andere trends in deze reeks:

Trend 2: Social media zijn dé communicatiemiddelen van nu
Trend 1: ‘advies is het product’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.