nieuws

Arno Dolders: ‘Bied klant keuze bij betalen van advieskosten’

Branche

In het FD van vandaag stelt Arno Dolders van Legal & General dat consumenten een sterke voorkeur hebben om de kosten van advies gespreid te betalen over de hele looptijd van het financiële product. Hij begrijpt niet waarom dat niet wordt toegestaan.

Arno Dolders: ‘Bied klant keuze bij betalen van advieskosten’

Dolders in het ingezonden opiniestuk: ‘Het verbod op provisie voor de advisering en bemiddeling in een groot aantal financiële producten is een jaar oud. Hoewel de gemiddelde consument niet doorheeft dat er verschillende soorten adviseurs zijn, vinden de meeste partijen in de financiële sector dat de consument met het provisieverbod beter af is (FD 18 januari).’
Opvallend
Deze conclusie vindt Dolders "opvallend". Hij schrijft: "Als iedereen het hierover eens is, is het toch merkwaardig dat de wetgever strak vasthoudt aan de bepaling dat bij de advisering en bemiddeling van consumptief krediet, provisie de enige toelaatbare vorm van beloning is. Met als motivatie dat dit het belang van de consument dient. Waarom provisie bij consumptief krediet in het belang van de consument is en bij hypothecair krediet in strijd met diens belang, is een raadsel."
Schimmige provisies
Dolders schrijft dat mensen kennelijk denken dat er voor 2013 een wereld bestond "van schimmige provisies en dat nu alles kraakhelder is".
Dit beeld is niet correct, meldt de directeur van Legal & General.  "Voor 2013 had de wetgever al twee belangrijke zaken bereikt. De hoogte van de provisie moest schriftelijk aan de consument bekendgemaakt worden voordat het product werd afgesloten, en de AFM had de bevoegdheid gekregen om op te treden tegen te hoge provisies."
Prima maatregelen
Op zich prima maatregelen, vindt Dolders, maar de wetgever heeft niet de tijd genomen om te kijken of deze maatregelen in voldoende mate de beroemde ‘perverse prikkels’ blijvend zouden tegen gaan.
Uit elk onderzoek dat sindsdien is gehouden, komt hetzelfde beeld naar voren: consumenten hebben een sterke voorkeur om de kosten van advies gespreid te betalen over de hele looptijd van het financiële product, zegt Dolders. Zowel particuliere klanten als zakelijke klanten willen dit.
Keuze
Dolders: "De vraag dringt zich meer en meer op: waar halen de voorstanders van het verbod op provisie hun morele superioriteit vandaan om consumenten te dwingen financieel advies direct te betalen? Laat de consument zelf de keuze maken: directe betaling, of gespreide betaling als onderdeel van de premie, mits transparant en niet bovenmatig. Klantbelang serieus nemen begint bij het bieden van keuze aan de klant."
 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.