nieuws

‘Adviesgevoelige producten bestaan niet’

Branche

Arko van Brakel, directeur van instituut De Baak sprak gisteren op de Adfiz-nieuwjaarsreceptie over ondernemerschap. Onze branche moet het meer over klanten hebben, was zijn advies. Niet over producten. "Jullie praten altijd over adviesgevoelige producten, maar die bestaan niet."

"Producten hebben geen gevoel", zei Van Brakel. "Maar klanten wel. Adviesgevoelige klanten, die bestaan dus wel. Maar zolang jullie het steeds over producten hebben en niet over klanten, ga je het niet redden."
Van Brakel sprak verder over ondernemen vanuit kwaliteit. Dan komt de groei vanzelf. "Je moet ondernemen vanuit je waarde, vanuit authenticiteit. Groei moet nooit de doelstelling zijn. Als je de goeie dingen doet, dan volgt groei vanzelf." Ondernemers zouden zich daarin kwetsbaarder moeten opstellen. "Zet klanten in als samenwerkingspartner. Ontwikkel samen met hen. Maar dat vergt wel guts: je zult je kwetsbaarheid moeten tonen."
Om zijn verhaal kracht bij te zetten toonde Van Brakel een filmpje over een andere grote sector in transitie: publishing.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.