nieuws

Aanbieder mag geen geldbedrag aan klant betalen

Branche

Als een aanbieder de klant betaalt voor het afsluiten van een product en de klant betaalt daarmee de adviseur, dan betaalt de aanbieder indirect de adviseur. Dat is niet toegestaan, omdat deze betaling in strijd is met het doel en de strekking van het provisieverbod, zo stelt de AFM in haar nieuwsbrief voor financieel dienstverleners.

Aanbieder mag geen geldbedrag aan klant betalen

Als een aanbieder een geldbedrag overmaakt aan de klant voor het sluiten van een product dat onder het provisieverbod valt, bijvoorbeeld een pensioenverzekering of een overlijdensrisicoverzekering, dan is dat geldbedrag in principe vrij besteedbaar. De praktijk wijst echter uit dat het gebruikt wordt voor de betaling van de advieskosten van een zelfstandig adviseur.

Sturing
“De betaling van een geldbedrag aan de klant voor het sluiten van een product betekent een direct financieel voordeel voor de klant. Het wordt voor de adviseur daardoor gemakkelijker om zijn dienstverlening te verkopen aan de klant, als de klant met het geldbedrag zijn advieskosten kan/zal betalen. De adviseur zal sneller het product van de aanbieder die het geldbedrag verstrekt adviseren. Dit kan sturing in het adviesproces opleveren. Deze betalingswijze komt dicht bij de oude praktijk van provisiebetaling, waarin de aanbieder de adviseur betaalde voor het afsluiten van een product en is dus niet toegestaan”, stelt de toezichthouder in zijn nieuwsbrief.

[ Bron: Nieuwsbrief AFM ]

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.