nieuws

KiFiD veroordeelt adviseur tot betalen van bijna € 8.000 aan klant

Branche

Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD) heeft Onno van Overbeeke Financieel Advies gevorderd tot het betalen van € 7.818,32 aan een klant. Het kantoor was niet bereikbaar voor de klant, had de maandlasten van een hypotheek en overlijdensrisicoverzekering (orv) verkeerd geoffreerd en een verschil in premie niet betaald.

KiFiD veroordeelt adviseur tot betalen van bijna € 8.000 aan klant

De klant vorderde € 10.299,68 van Onno van Overbeeke Financieel Advies. Dat gaat om verkeerd geoffreerde maandlasten over een periode van tien jaar (€ 5.280) en teruggevorderde advieskosten van € 2.000. Ook waren de partijen overeengekomen dat het kantoor jaarlijks bij vooruitbetaling het verschil tussen de door hem berekende premie (€14,68) en de daadwerkelijke premie (€28,83) voor de orv zou vergoeden. Dit heeft het kantoor nagelaten. De klant vorderde daarom het jaarlijkse premieverschil van € 167,76 over de looptijd, achttien jaar, van de verzekering: € 3.019,68.

Vorderingen
Het KiFiD kende de vorderingen van de klant toe, maar kwam tot andere berekeningen. Het verschil tussen de geoffreerde maandlasten en de werkelijke premie kwam over tien jaar volgens het klachteninstituut uit op € 2.966,40. Het premieverschil van €167,76 per jaar voor de orv was volgens het KiFiD één keer uitgekeerd, daarom kende het instituut een vordering van zeventien keer het jaarlijkse verschil in plaats van achttien keer toe (€ 2.851,92). De advieskosten van € 2.000 moet Onno van Overbeeke Financieel Advies ook in zijn geheel terugbetalen.

Omdat het kantoor niet bij de zitting verscheen en de vorderingen niet heeft betwist, werden de vorderingen met de door het KiFiD berekende bedragen toegewezen. Het kantoor moet de klant daarom € 7.818,32 betalen plus de door de klant betaalde eigen bijdrage € 50 voor de behandeling van het geschil.

De uitspraak van het KiFiD is hier te vinden.

Reageer op dit artikel