nieuws

Vakmanschap, een combinatie van kennis en inlevingsvermogen

Branche

Vakmanschap tonen is een factor waarmee adviseurs zich duidelijk kunnen onderscheiden van anderen. Maar waar zit dat ‘vakmanschap’ hem eigenlijk in? Is het puur de hoeveelheid kennis waarmee een adviseur zijn klant bedient? Of manifesteert vakmanschap zich in meerdere gedaanten?

Vakmanschap, een combinatie van kennis en inlevingsvermogen

Vakmanschap begint met deskundigheid. Product- en marktkennis zijn eerste vereisten, samen met gedegen opleidingen, diploma’s en ervaring. Daarna komen de onmisbare vaardigheden om de hoek kijken. Die deskundigheid moet immers ook worden toegepast en verwerkt tot goede adviezen. En daar zit hem de kneep: een adviseur kan over een massa kennis beschikken, maar als hij die niet succesvol weet in te zetten, komt hij nog geen stap verder.

‘Beslissingsruimte biedt adviseurs de gelegenheid om te doen waar ze echt goed in zijn’

Kennis succesvol inzetten kan alleen als de vakman voldoende beslissingsruimte heeft om situaties individueel en in het hier-en-nu in te schatten. Té veel standaardisatie van het werk kan er namelijk voor zorgen dat adviseurs geen lering trekken uit soms subtiele maar wezenlijke verschillen. Een procedureboek kan op geen enkele manier een context op waarde schatten. Het oog, het hoofd en het hart van de vakman kunnen dat wel. Beslissingsruimte biedt adviseurs bovendien de gelegenheid om te doen waar ze echt goed in zijn.

Harde kant

Daarmee is vakmanschap vooral een instelling, waarbij een goede opleiding en productkennis – de ‘harde’ kant – belangrijke voorwaarden zijn, maar waarbij de ‘zachte’ kant niet mag ontbreken. Die manifesteert zich in bijvoorbeeld inlevingsvermogen, het tonen van leiderschap, heldere communicatie en openstaan voor co-creatie. Ze monden uit in de beste oplossingen voor die ene klant en daarmee wint een adviseur zijn vertrouwen en loyaliteit.

‘Iets optimaliseren wat al bestaat, getuigt eveneens van vakmanschap’

Uiteindelijk blijft het de klant die de kwaliteit van zijn adviseur beoordeelt. En die klant zit niet stil. Diens leven verandert, privé of zakelijk. Een adviseur kan niet anders dan daarop inspelen met bijvoorbeeld nieuwe dienstverlening, soms al voordat de klant zelf in de gaten heeft dat er wat in zijn situatie gaat veranderen. Dit betekent niet dat adviseurs continu met spetterende innovaties op de proppen moeten komen. Iets optimaliseren wat al bestaat, getuigt eveneens van vakmanschap.

Reageer op dit artikel