nieuws

IG&H: Succesvolle adviseurs zijn echte ondernemers

Branche

De duurzame groeiers onder de financiële advieskantoren leggen ultiem ondernemerschap aan de dag. Dat blijkt uit een

IG&H: Succesvolle adviseurs zijn echte ondernemers

onderzoek van IG&H (juni 2014) onder 15 succesvolle advieskantoren.

IG&H zocht naar de factoren die verantwoordelijk zijn voor de successen die een deel van de adviseurs in de branche boeken. ‘Ondernemerschap’ lijkt daarbij het verschil te maken. Het grijpen van kansen en  veranderen wat nodig is, zijn daarmee onlosmakelijk verbonden.

Kijken naar vandaag en morgen

Duurzame groeiers weten concreet invulling te geven aan de term ‘denken vanuit kansen’. Terwijl ze hun organisatie ‘van vandaag’ runnen, kijken ze ook nadrukkelijk naar de toekomst. Doet zich een kans voor, dan schromen ze niet om dóór te pakken. Ook als daarvoor verandering in hun organisatie nodig is. Die veranderingsbereidheid zeggen ze bij veel andere kantoren niet te zien.

‘Ik wil graag groeien, maar wel duurzaam. Daarom kies ik ervoor om die groei niet te snel door te maken’

Deze houding vraagt om een hoge mate van zelfbewustzijn en een kritische blik op de eigen organisatie. Duurzame groeiers zijn dan ook altijd op zoek naar hoe zaken beter, goedkoper of anders kunnen. “Ik wil graag groeien”, vertelt een adviseur uit het onderzoek, “maar wel duurzaam. Daarom kies ik ervoor om die groei niet te snel door te maken.” Hierin staat hij niet alleen. Ondernemers van succesvolle kantoren kennen hun eigen sterke en zwakke punten en zijn zich sterk bewust van hun wijze van ondernemen. Ze maken duidelijke keuzes in wat ze zelf doen, waarvoor ze de hulp van anderen inroepen en wat ze uitbesteden.

Hart voor de zaak

Duidelijk is ook, dat ze allemaal passie hebben voor het vak en hart voor de zaak. Wel benadrukken ze dat het vinden van balans belangrijk is om een duurzaam model te handhaven. 1 van de adviseurs uit het onderzoek zegt zeer bewust ruimte te creëren om na te denken over de toekomst en over groei. “Dat betekent bijvoorbeeld dat ik, of iemand anders, niet fulltime adviseer.”

Onafhankelijk blijven

De regierol die ze in hun eigen onderneming pakken, strekt zich ook uit naar hun houding ten opzichte van verzekeringsmaatschappijen. Ze vinden hun onafhankelijkheid een groot goed en zitten graag zelf aan het stuur van hun organisatie. De rol van de maatschappijen bestaat voor succesvolle kantoren dan ook ‘slechts’ uit het bieden van perfecte producten en processen.

Lees het hele onderzoek ‘Duurzame groeiers’ van IG&H.

Reageer op dit artikel