nieuws

Helft Nederlanders wil privacy inleveren voor lagere premie

Branche

Ongeveer de helft van de Nederlanders is bereid verzekeraars additionele persoonlijke informatie te verschaffen om de beste premie te krijgen voor zijn schadeverzekering. Dat blijkt uit onderzoek van PwC naar de toekomst van de wereldwijde verzekeringsbranche.

Helft Nederlanders wil privacy inleveren voor lagere premie

Dat 50% meer informatie over zichzelf wil prijsgeven voor een betere premie lijkt een flink percentage, zegt PwC, maar Nederland scoort daarmee wereldwijd het laagst. In Zuid-Afrika (83%) en India (80%) is de bereidheid bijvoorbeeld een stuk hoger. “We stellen blijkbaar nog vaak onze privacy boven economisch gewin”, zegt PwC’er Joost Petit.

UBI
Wie bereid is om online meer over zichzelf prijs te geven voor een betere deal, verwacht ook een persoonlijker aanbod, zegt Petit. “En dat werkt de transformatie naar usage based insurance (UBI) verder in de hand. Wij denken dat in de komende vijf tot tien jaar circa 30 tot 40% van alle Nederlandse autoverzekeringen een UBI-component zal gaan bevatten.” In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk bestaan volgens Petit interessante UBI-oplossingen, zoals het concept Insure the Box. “Zij installeren kastjes in auto’s die het rijgedrag van hun klanten monitoren. Goed rijgedrag wordt beloond in de vorm van een lagere premie, oplopend tot soms wel 35%.”

Shopgedrag
Uit het onderzoek blijkt verder dat veranderend shopgedrag de grootste bedreiging vormt voor de sector. Petit: “In het Verenigd Koninkrijk beheersen prijsvergelijkingssites inmiddels 80% van de online autoverzekeringsmarkt. 90% van de Britse consumenten heeft al eens online een offerte opgevraagd. De gevolgen voor verzekeraars daar zijn groot. Ze liggen vrijwel volledig uit de online autoverzekeringenmarkt en velen zijn verliesmakend omdat ze tot handelswaar gemaakt zijn.”

Tijd
In Nederland hebben vergelijkingssites nog een veel minder groot marktaandeel, zegt PwC, namelijk 8% van de totale autoverzekeringenmarkt en 22% van de online markt. Dit betekent volgens Petit vooral dat de sector nog de tijd heeft om zich er op voor te bereiden. “De situatie in de Verenigde Staten laat zien dat het ook anders kan. Door goede marketing en differentiatie van de producten door de UBI’s hebben prijsvergelijkingssites nog maar weinig marktaandeel weten te behalen.”

Reageer op dit artikel