nieuws

ASR haalt hoogste tevredenheidsscore, ING bungelt onderaan

Branche

ASR scoort het best onder klagende verzekeringsklanten op Klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. Anderzorg en ABN Amro volgen ASR, maar ING Bank scoort het slechtste in de categorie banken en verzekeraars.

ASR haalt hoogste tevredenheidsscore, ING bungelt onderaan

ASR kreeg tot op heden 54 klachten binnen via het consumentenplatform, waarop in totaal ruim 50.000 klachten binnenkwamen. Van die klachten handelde de verzekeraar er 53 af, de resterende is nog in behandeling. De behandeling viel bij de klanten blijkbaar in goede orde, want 73% van de mensen die een beoordeling achterliet, was tevreden met de behandeling. Anderzorg volgt op de tweede plaats. Het handelde 28 van de 33 klachten af, gaf op 5 geen reactie en scoorde een tevredenheid van 69%. Over ABN Amro (182 klachten, 164 afgehandeld, 9 in behandeling, 9 zonder reactie) was 60% van de klagenden tevreden.

ING
Aan de andere kant van de lijst van banken/verzekeraars die minstens 10 beoordelingen kregen staat ING Bank. ING kreeg de meeste klachten binnen: 253. Daarvan werden er 210 afgehandeld, volgde op 34 geen reactie en zijn er nog 9 in behandeling. De afhandeling van de klachten viel evenwel niet in de goede smaak, want slechts 26% van de 101 beoordelaars was tevreden, tegenover 74% die niet te spreken waren over de handelswijze van de bank.

Overigens doen niet alle banken/verzekeraars mee aan het initiatief van de Consumentenbond. Rabobank kreeg bijvoorbeeld 85 klachten binnen, maar werkt niet mee aan het Klachtenkompas. Hetzelfde geldt voor Nationale-Nederlanden (46 klachten), Zulveren Kruis Achmea (30) en Inshared (15). Joyce Donat, woordvoerder van de Consumentenbond: “De klachten worden toch geplaatst, ook als een stok achter de deur om bedrijven toch mee te laten doen.”

Reageer op dit artikel