nieuws

AFM richt consumentenpanel in

Branche

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaat in samenwerking met onderzoeksbureau GfK een eigen online consumentenpanel inrichten. Het panel gaat onder de naam ‘AFM Consument&Panel’ deze maand van start.

AFM richt consumentenpanel in

De toezichthouder schrijft: “Het doel van het AFM Consument&Panel is de stem van de consument mee te laten wegen in ons toezicht zodat we deze taak effectiever en efficiënter kunnen uitvoeren. We willen een vaste groep van minstens 250 consumenten periodiek vragen stellen en om input vragen. We vullen het panel met mensen die de AFM hebben benaderd via ons Meldpunt Financiële Markten en mensen uit het grotere GfK consumentenpanel.” Het beheer van het panel wordt door GfK verzorgd.

Voorbeelden
De AFM geeft drie manieren waarop het panel gaat worden gebruikt:

  • “Periodiek vragen we panelleden informatie en signalen door te sturen. Bijvoorbeeld: welke aanbiedingen voor financiële producten heeft u de afgelopen maand ontvangen over beleggen? Welke aanbiedingen heeft u gekregen op besloten websites met een wachtwoord?;
  • De AFM legt vragen voor aan leden van het panel, bijvoorbeeld informatie die financiële instellingen aan de consument geven, zoals een webpagina of een advertentie. Eventueel aan specifieke leden, zoals particuliere beleggers;
  • In een forum bediscussieert het AFM Consument&Panel stellingen en kunnen leden op elkaar reageren. Bijvoorbeeld: Wat moet de AFM naast goed toezicht houden nog meer doen voor de consument?”
Reageer op dit artikel