nieuws

AFAS: “Klantbelang nog steeds niet centraal bij banken”

Branche

AFAS Software is gestopt met het aanbieden van de service waarmee onder andere ING-betaalrekeninghouders automatisch inzicht kunnen krijgen in hun geldzaken. 

AFAS: “Klantbelang nog steeds niet centraal bij banken”

ING Bank had een kort geding aangespannen en de voorzieningenrechter heeft 30 juli gevorderd dat AFAS deze koppeling verwijdert. AFAS zegt enorm teleurgesteld te zijn. “Procederen heeft gewonnen van innoveren en de klant wordt daar de dupe van”, aldus Bas van der Veldt, algemeen directeur van AFAS Software.

Het softwarebedrijf biedt sinds medio juni in het online huishoudboekje AFAS Personal een automatische koppeling naar internetbankieren en is daarmee eerst gestart met de vier grote banken ABN Amro, ING, Rabobank en SNS Bank, zodat klanten makkelijk hun financiële gegevens op kunnen nemen in het huishoudboekje. Bij de automatische koppeling hoeft de gebruiker alleen gebruikersnaam en wachtwoord in te voeren. ING staat niet toe dat klanten hun inloggegevens op sites van derden intoetsen volgens de algemene voorwaarden. De rechter vindt dan ook dat AFAS klanten aanzet tot het handelen in strijd met de algemene voorwaarden van ING Bank.

Commerciële reden
Volgens AFAS is de werkelijke reden van het kort geding door ING Bank een commerciële reden. “Volledig financieel inzicht verstrekken werkt niet in het voordeel van de banken en het echte probleem is dat de banken bang zijn voor minder inkomsten”, meent Rik ten Wolde, marketingmanager bij AFAS Personal.

Een groot deel van de meer dan 500.000 gebruikers van de tool moet nu handmatig de financiële gegevens importeren. De automatische koppeling blijft wel mogelijk voor bankrekeninghouders bij ABN Amro, Rabobank en SNS Bank.

AFAS constateert dat het klantbelang blijkbaar nog steeds niet centraal staat bij banken, ondanks de Code Banken. Het bedrijf zegt te blijven strijden voor een algemeen geaccepteerde standaard, zoals bijvoorbeeld een veilige api waarbij eenmalige authenticatie voldoet. En AFAS blijft banken benaderen om te komen tot een betere samenwerking, waardoor de klant vrij kan beschikken over zijn financiële gegevens. Momenteel is Knab de enige bank die wel de mogelijkheden wil onderzoeken om te werken aan een volautomatische koppeling, zegt Rik ten Wolde.

Twitter
Op Twitter wordt volop gereageerd op de uitspraak van de rechter. Columnist Peter Verhaar twittert o.a.: “Een slechte zaak: #ing wint zaak tegen afas, dit is duizend stappen terug in klant centraal en zal innovatie volledig stilzetten”.
Folkert Pama, directievoorzitter van BeFrank: “RT @FolkertPama: @peterverhaar Eens. Volgens mij had rechter ING moeten gelasten om haar algemene voorwaarden aan te passen @AFASPersonal”.

Reageer op dit artikel