nieuws

Adviseur van de toekomst bewijst wat hij waard is

Branche

Adviseurs kunnen er niet omheen: ze móeten klanten hun toegevoegde waarde laten zien. Die bewijslast is belangrijk, omdat met name onder consumenten de behoefte aan advies minder wordt. Wat diezelfde consumenten wel willen: hun verzekeringen zelf uitzoeken en in de hand hebben.

Adviseur van de toekomst bewijst wat hij waard is

Uit onderzoek van adviesbureau PwC blijkt dat de helft van de Nederlanders bereid is om persoonlijke gegevens beschikbaar te stellen voor een goedkopere polis. Wereldwijd is dit al ruim 65%. Daarnaast toont dit onderzoek aan dat consumenten steeds meer via internet afsluiten.

‘65% heeft er geen problemen mee een verzekering af te sluiten bij een niet-verzekeraar, zoals winkelketens’

 Deze bevinding wordt gestaafd met de resultaten uit een onderzoek van Accenture: een kwart van de klanten van traditionele verzekeraars heeft er geen problemen mee om een verzekering af te sluiten bij een internetbedrijf zoals Google. Ruim 65% zegt zelfs dat ze dit best bij andere niet-verzekeraars, zoals winkelketens, zouden willen doen.

Help de klant

Dit betekent dat de adviesbranche op een andere manier moet gaan werken. Bijvoorbeeld door het idee juist te omarmen dat klanten het allemaal zelf willen regelen. Adviseurs die met die insteek werken, zijn bij uitstek degenen die klanten kunnen helpen om alles zelf in de hand te houden.

Tips

Deze adviseur van de toekomst moet daarmee wel aantonen dat hij voor die klant van waarde is. Enkele tips om toegevoegde waarde te tonen:

  • Zorg ervoor dat je online aanwezig bent.
  • Zorg voor persoonlijk advies, waardoor er bij een beroep op de verzekering gegarandeerd een passende dekking is.
  • Toon aan dat risico-inschatting en preventie zeer waardevol zijn. Bij consumenten, maar vooral in de zakelijke markt blijkt hieraan veel behoefte te zijn.

Bied aantrekkelijke extra’s, eventueel samen met verzekeraars en andere partijen. Denk aan handige software, apps, personeelsvoorzieningen en een pakket voor risicomanagement

Reageer op dit artikel