nieuws

‘Verzekeraars bieden beperkte mobiele mogelijkheden’

Branche

Mobiel

‘Verzekeraars bieden beperkte mobiele mogelijkheden’

De onderzoekers keken ook naar de mobiele websites van de verzekeraars. Ze concludeerden dat 36% een (gedeeltelijk) mobiele website had. De mogelijkheden daarvan zijn beperkt, met de focus meer op sales dan service.

Apps van verzekeraars richten zich vooral op het behandelen van claims. De onderzoekers concluderen dat zowel Nederlandse als internationale verzekeraars veel kansen laten liggen op de mobiele kanalen. “Het gebrek aan functionaliteiten in combinatie met de lage interactie tussen klanten en de verzekeraar zorgt ervoor dat verzekeringsapps weinig succesvol zijn.”

Aanbevelingen
Deloitte doet aanbevelingen op drie gebieden aan de verzekeraars: telematica, ‘gamification’ en ‘The Internet of Things’. Bij telematica gaat het bijvoorbeeld om pay as you drive-autoverzekeringen. Met behulp van de telematica kan het rijgedrag van de klanten worden gemeten en op basis daarvan kunnen de verzekeraars korting geven op de premie.

Bij gamification wordt wedstrijddenken in een niet-wedstrijdomgeving ingezet. Dit draagt bij aan de verbinding met de klant en kan hem stimuleren om het gewenste gedrag te vertonen. The Internet of Things houdt in dat ‘wearable devices’ als een smartwatch of een Google Glass worden ingezet. Bijvoorbeeld om behandeling van een claim makkelijker te maken of om een klant zijn eigen gezondheid te laten monitoren.

Het volledige onderzoek is beschikbaar op de website van Deloitte.

Reageer op dit artikel