nieuws

Verdegaal waarschuwt Radar-publiek voor dubbele kosten

Branche

Econome Erica Verdegaal waarschuwt in haar column op trosradar.nl voor serviceabonnementen. Ze verwijst naar recent AFM-onderzoek waaruit blijkt dat een op de vijf klanten dubbele kosten betaalt: provisie en abonnementsgeld. Verdegaal: “Je tussenpersoon is verplicht om je vragen over een provisieproduct kosteloos te beantwoorden.”

Verdegaal waarschuwt Radar-publiek voor dubbele kosten

De econome en columniste start haar column met een verwijzing naar het verleden. “Vijftien jaar geleden wemelde ons land van de assurantietussenpersonen. Deze toen ongereguleerde en laag opgeleide beroepsgroep verkocht er op los, want elke hypotheek of woekerpolis kon duizenden guldens provisie schuiven. Dat leidde tot slechte adviezen waar alleen de adviseur beter van werd.”

Massaal
Daarom geldt sinds 2013 een provisieverbod, schrijft Verdegaal. “Tussenpersonen zijn toen massaal ‘serviceabonnementen’ gaan aanbieden. Als klant ga je dan bijvoorbeeld €12,50 of €22,95 per maand betalen voor ‘service’. Dat is niet niks, want zo’n maandbedrag loopt op tot honderden euro’s per jaar.” De geboden dienst is het geld niet altijd waard, schrijft ze. “Dat blijkt uit AFM-onderzoek. In de helft van de gevallen is onduidelijk waar het abonnement je recht op geeft. En bij één op de vijf klanten leidt het serviceabonnement tot dubbele kosten.”

Kosteloos
Je tussenpersoon is verplicht om je vragen over een provisieproduct kosteloos te beantwoorden, zegt Verdegaal. “Ook moet hij je gratis informeren over wets- en productwijzigingen die deze producten betreffen. Ga dus niet zomaar akkoord met een serviceabonnement. Als jouw producten nog uit het provisietijdperk stammen, dan heb je immers recht op gratis advies.”

Driedubbel
Soms gebeurt het zelfs dat klanten provisie betalen én een serviceabonnement afnemen en óók nog een rekening gepresenteerd krijgen op basis van een uurtarief, zegt Verdegaal. “De klant zit dan met driedubbele kosten. Er is dus alle reden om eens goed na te gaan of ook jij niet onnodig geld betaalt.”

Reageer op dit artikel