nieuws

Marktmeter: Inspireren is moeilijk

Branche

Een meerderheid (67%) van de adviseurs die reageerde op de Marktmeter (mei 2014) vindt dat leiders van adviesbureaus meer uitblinken in het goed draaiend houden van hun bedrijf dan in het neerzetten van een visie, in inspireren en in het goede voorbeeld geven. En dat terwijl de mate van succes juist afhangt van een inspirerende leider, zo laat het onderzoek naar ondernemerschap van Henk Volberda zien. 

Marktmeter: Inspireren is moeilijk

Nieuwe stappen zetten in de huidige markt is nodig. Vernieuwing van de financiële sector kan volgens Volberda niet zonder mensen die een nieuwe koers durven varen en daar zelf ook 100% achter staan. Toch houden directeuren van adviesbureaus veelal vast aan het ‘oude vertrouwde’. Een visie formuleren,  een toekomststrategie uitstippelen en medewerkers warm maken om datzelfde pad te gaan volgen, vinden de meesten erg lastig. Dat blijkt ook uit de Marktmeter.

Transformationele leiders – met visie en overtuigingskracht – maken de kansen op succes groter

De conclusies uit het onderzoek laten zien dat met name de factor leiderschap sterk bijdraagt aan ondernemerschap en businessmodel-innovatie. Het verkrijgen van nieuwe kennis (intern, met klanten of uit de markt) volgt op een tweede plaats. Maar de vier factoren zijn allemaal belangrijk en versterken elkaar. Vooral transformationeel leiderschap maakt kansen op succes groter. Kantoren met transformationele leiders scoren 67 % hoger op ondernemerschap en 59 % hoger op businessmodelvernieuwing.

Cruciaal voor de toekomst

Die kantoren zijn nog dun gezaaid. Het leiderschap dat adviseurs nu vooral aan de dag leggen – blijkt ook weer uit de Marktmeter – is transactioneel leiderschap; gericht op de uitvoering van taken, op duidelijk maken hoe het werk moet gebeuren en wat daartegenover staat.

Een transformationele leider voegt daar visie en overtuigingskracht aan toe. Transformationele leiders zijn, zoals Volberda beschrijft, charismatisch. Ze geven het goede voorbeeld en oogsten bewondering en respect. Ze prikkelen de creativiteit, wakkeren discussies aan, hebben aandacht voor de ontwikkeling van medewerkers en stimuleren hen tot verandering en vernieuwing. Ze kennen bovendien hun eigen kracht en zwaktes en zijn vervangbaar. Leiderschap – en dan met name transformationeel leiderschap – is daarmee cruciaal voor de toekomst van advieskantoren.

Lees meer over leiderschap in hoofdstuk 5 van het boek “Het nieuwe businessmodel in financieel advies” van Henk Volberda.

Reageer op dit artikel