nieuws

‘Big data, doe er je voordeel mee’

Branche

Overal duikt de term op: big data. Maar kun je als adviseur eigenlijk je voordeel doen met zoveel klantgegevens? Ja, vindt Arno Brons, senior consultant van Voorzie. “Big data is geen hype, maar een trend die zich doorzet. Adviseurs die over heel veel klantgegevens beschikken én er wat mee doen, zijn in staat om zeer persoonlijk en gericht te adviseren en te communiceren.”

‘Big data, doe er je voordeel mee’

Een adviseur krijgt heel veel informatie van de klant. Wie dat aanvult met de gegevens die diezelfde klant op bijvoorbeeld sociale media plaatst, heeft nog méér data. En daarmee een optimaal inzicht in de klant en zijn gedrag. “De techniek maakt het heel eenvoudig om data met elkaar te koppelen. Het zou zonde zijn om er niks mee te doen. Al die data zorgen ervoor dat een adviseur zeer persoonlijk kan communiceren en maatwerk oplossingen kan personaliseren in het voordeel van de klant.”

Boter bij de vis

Het gebruiken van klantgegevens gebeurt elke dag en overal. Een goed voorbeeld van ‘alledaags’ datagebruik waarvan de klant voordeel heeft, kwam Brons zelf tegen toen hij boodschappen deed bij een Tesco-supermarkt in Engeland. “Mijn kassabon vermeldde dat ik met precies diezelfde artikelen 68 cent goedkoper uit zou zijn geweest bij Tesco’s concurrent. ‘Daarom ontvangt u bij uw volgende aankoop bij Tesco 68 cent korting.’ Mooi vond ik dat. Tesco vergeleek voor mij de prijzen en deed direct boter bij de vis. Dat doet data dus. Tesco heeft mogelijkheden gezien om met klantdata een betere klantrelatie op te bouwen door op het juiste moment toegevoegde waarde te leveren.”

Volgens Brons zijn hier prima parallellen te trekken met de advieswereld. “Het draait allemaal om klantbehoefte. Zoals Tesco investeerde in mij door me korting te geven (want op dure boodschappen zit ik als klant immers niet te wachten), zo kan ook een adviseur zorgen voor maatwerkadvies en gepersonaliseerde marketing. Investeer daarin, grasduin in data die on- en offline over je klant beschikbaar zijn. Daar doet diezelfde klant zijn voordeel mee.”

Het onderwerp ‘Big data, doe er je voordeel mee’  maakt deel uit van een reeks trends die Avéro Achmea belicht. Andere trends in deze reeks:

Trend 8: Nieuwe dimensies in samenwerkingsvormen
Trend 7: Veel aanbieders, maar nog steeds 1 adviseur
Trend 6: Adviseren wordt co-creëren
Trend 5: ‘Automatisering van klantgegevens is cruciaal’
Trend 4: ‘Auto kopen? We doen de verzekering erbij!’
Trend 3: community’s geven de doorslag
Trend 2: Social media zijn dé communicatiemiddelen van nu
Trend 1: ‘advies is het product’

 

Reageer op dit artikel