nieuws

Welke digitale trends gaan uw agenda bepalen?

Branche

Wat verandert er tussen nu en 2020? Veel, zo blijkt uit het Achmea IT Trendrapport dat onlangs verscheen. Vooral digitale ontwikkelingen gaan gegarandeerd invloed hebben op het werk van de adviseur. Veel technologieën bestaan al, het is nu aan de branche om die te herkennen en erop te anticiperen.

Welke digitale trends gaan uw agenda bepalen?

Ontwikkelingen in digitale technieken vorderen razendsnel. Wat als we de gebroken Chinese vaas weer 3-dimensionaal kunnen printen in plaats van vergoeden? Of als we op basis van stemgeluid het risicoprofiel van een klant kunnen bepalen? Onderzoeksbureau Forrester legde al zes ontwikkelingen bloot die de digitale agenda van adviseurs en verzekeraars gaan bepalen.

Welke trends bepalen wat we gaan doen?
Ook Achmea ziet digitale trends die onomkeerbaar zijn. Wie erop anticipeert, creëert nu al kansen voor de klant van morgen.

• Automobieltechnologie
Auto’s zitten al geruime tijd vol met sensoren. Steeds meer zullen de data die de sensoren opleveren, worden gekoppeld via het internet. Goed voor bijvoorbeeld de auto-industrie die er onderhoudsscenario’s op kan afstemmen. Maar de gegevens bieden ook nieuwe kansen op het gebied van financiering en verzekering. Heel futuristisch klinkt de ‘zelfrijdende auto’. Toch is deze dichterbij dan je denkt: tegen 2020 zullen er exemplaren rondrijden. Dat gaat gegarandeerd invloed hebben op juridische aspecten rondom auto en aansprakelijkheid.

• E-Health
Op het gebied van gezondheid worden sensoren kleiner, persoonlijker en integreren ze steeds meer in andere apparatuur.  Bewegings-, slaap-en eetpatronen zijn via internettechnologie al volop te monitoren en worden alleen maar preciezer. Deze toepassingen in e-Health en zelfmanagement leiden tot andere zorgprocessen en kostenreductie.

• Sociale Netwerk Analyse
Sociale Netwerk Analyse (SNA) neemt toe. SNA brengt patronen en relaties tussen mensen en groepen in kaart en geeft het informele netwerk binnen een organisatie weer. Belangrijk, omdat het innovatie stimuleert vanuit mensen en niet vanuit procedures. SNA optimaliseert daarnaast duurzame inzetbaarheid van medewerkers en hun betrokkenheid. Dat levert onder meer winst op in productiviteit en kwaliteit.

• Gamification
Steeds vaker gebruiken ondernemers spelelementen en -technieken om producten, applicaties of opleidingen leuker te maken. Het levert tevreden en betrokken klanten en medewerkers op. Gamification heet dit, en het kan helpen in de marketing of bij het opbouwen van een community.  In projecten is gamification vaak een aanjager om bepaald gedrag te stimuleren.  Het idee achter gamification is dat de beloning niet het doel is, maar de weg (het spel)  ernaartoe. Gamification neemt toe dankzij de ontwikkeling van apps met koppelingen met Facebook en Foursquare.

Reageer op dit artikel