nieuws

Nieuwe dimensies in samenwerkingsvormen

Branche

Afspraken over het kwaliteitsniveau van de dienstverlening met verzekeraars en andere partijen geven een nieuwe dimensie aan samenwerking in de financiële advieswereld. Daarvan is Voorzie-consultant Leonie Vijn van Avéro Achmea overtuigd.

Nieuwe dimensies in samenwerkingsvormen

“Afspraken over serviceniveaus ontstijgen de traditionele  samenwerkingsovereenkomsten”, aldus Vijn. “Dat komt uiteindelijk de klant ten goede.” Ze verwijst daarmee naar zogenoemde Service Level Agreements (SLA’s) waarvan ze verwacht dat die steeds meer worden gesloten nu de activiteiten van adviseurs zo veranderen.

Nadruk op kwaliteit

“Een activiteit als bemiddeling neemt af, werken op basis van provisies vermindert en het wordt voor klanten steeds eenvoudiger om producten direct bij een verzekeraar af te sluiten. Adviseurs zullen hun meerwaarde moeten tonen. Je ziet dat steeds meer adviseurs daarom naar samenwerkingen zoeken waarbij de nadruk ligt op kwaliteit, snelheid en gemak of waarbij een unieke en exclusieve risico-oplossing voor een bepaalde doelgroep wordt geboden.”

‘Samenwerken met vakspecialisten is erg waardevol’

Adviseurs kijken steeds vaker ook naar andere partijen dan verzekeraars. Vijn: “Adviseurs zien verzekeringsmaatschappijen niet langer als hun enige samenwerkingspartner. Ze doen ook steeds vaker zaken met accountants of arbodiensten. Daar zit zeer gespecialiseerde kennis, waarmee een adviseur zijn klanten uitstekend van dienst kan zijn. Door met deze vakspecialisten samen te werken, laat hij zijn klanten zien dat hij niet alleen het aanbod van verzekeringsproducten kent, maar de totale markt overziet. Dat is erg waardevol, niet alleen voor de klant maar ook voor de adviseur zelf: het lukt hem zo steeds beter om zijn waarde te tonen.”

 

Oude rolpatronen

Onderling zoeken adviseurs ook vaker naar samenwerkingsverbanden, “bijvoorbeeld omdat krachtenbundeling zorgt voor een bepaalde schaalgrootte. Kijk naar Immensa of Noordeloos Groep.” Vijn kijkt er niet van op als dergelijke grote assurantieadviseurs zelf verzekeraar worden. De verzekeraars zitten ondertussen ook niet stil en zoeken op hun beurt eveneens naar nieuwe vormen van samenwerking met adviseurs. “De aloude rolpatronen tussen adviseur en verzekeraar maken plaats voor volledig nieuwe klant-leverancier verhoudingen.”

Het onderwerp ‘Nieuwe dimensies in samenwerkingsvormen’ maakt deel uit van een reeks trends die Avéro Achmea belicht. Andere trends in deze reeks:

 

Trend 7: Veel aanbieders, maar nog steeds 1 adviseur
Trend 6: Adviseren wordt co-creëren
Trend 5: ‘Automatisering van klantgegevens is cruciaal’
Trend 4: ‘Auto kopen? We doen de verzekering erbij!’
Trend 3: community’s geven de doorslag
Trend 2: Social media zijn dé communicatiemiddelen van nu
Trend 1: ‘advies is het product’

Reageer op dit artikel