nieuws

Jan Hommen tipt adviseurs: ‘Professionaliseer nevendiensten’

Branche

Op een masterclass voor financieel adviseurs van verzekeraars Movir, Legal & General, Nh1816 en ONVZ sprak Jan Hommen (foto) voor het eerst in het openbaar sinds zijn vertrek bij de ING. Hij gaf de tussenpersonen mee om de dienstverlening te verbreden.

Jan Hommen tipt adviseurs: ‘Professionaliseer nevendiensten’

“Veel adviseurs verrichten af en toe nevendiensten. Professionaliseer deze nevendiensten”, zei Hommen. Ondanks dit advies gaf de oud-bestuursvoorzitter van ING aan te verwachten dat financieel adviseurs hun activiteiten gaan versoberen. Hij denkt dat zij zich gaan richten op kostenreducties, vereenvoudiging van producten, meer directe contacten met consumenten en krimpen van de bedrijfsactiviteiten. Volgens Hommen zouden adviseurs met een excellente dienstverlening toch nog kunnen groeien in een krimpende markt.

Contactmoment
Naast het verhaal van Hommen kregen de adviseurs ook nog bijdrages van internetondernemer Paul Veugen en branding-expert Marc van Eck voorgeschoteld. Veugen, die twee succesvolle startups in de markt zette, voorzag de adviseurs van tips om zichzelf op een nieuwe manier in de markt te zetten. “Ik geloof niet in marketingplannen”, zei hij. “Een marketingplan is voor mij drie bulletpoints: dingen waar je je op focust. Dat kan bijvoorbeeld zijn: elke maand een kwalitatief contactmoment hebben met iedere klant.”

Van Eck gaf de adviseurs mee om consequent uit te stralen wat voor adviseur ze willen zijn. “Een sterk merk zijn gaat om het wekken van de juiste verwachtingen.” Daarbij moet niet het product, maar de manier waarop de adviseurs werken centraal staan, vertelde Van Eck. “Een merk is niet wat u doet, maar hoe u het doet.”

 

Reageer op dit artikel