nieuws

Adviseurs: kennis is een bron van succes

Branche

Maar liefst 92% van de adviseurs is het erover eens: het vergaren van nieuwe kennis helpt om succesvol te ondernemen. Dat laten de uitkomsten van de Marktmeter van april zien. Deze brede instemming is opvallend, want uit het onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam naar waardecreatie blijkt dat veel financieel adviseurs het aanboren van kennis grotendeels onbenut laten.

Adviseurs: kennis is een bron van succes

Er zijn 2 vormen van kennisvergaring: nieuwe interne en nieuwe externe kennis. Nieuwe interne kennis stelt financieel adviseurs in staat om hun waarde beter te herkennen en te benutten. Nieuwe externe kennis heeft als voordeel dat adviseurs het wiel niet opnieuw hoeven uitvinden. Het opdoen van  nieuwe in- én externe kennis is belangrijk voor ondernemerschap en businessmodel-vernieuwing, blijkt uit dat onderzoek van hoogleraar Henk Volberda.

In balans

‘Financieel adviseurs die toegang hebben tot veel kennis scoren 77% hoger op ondernemerschap en 74% hoger op businessmodelvernieuwing’ is een van de uitkomsten. Opvallend is dat slechts 6% daadwerkelijk veel nieuwe kennis aanboort. Het gros (23 %) verkrijgt met enige mate wel nieuwe externe kennis, maar is nauwelijks bezig met het ontwikkelen van nieuwe interne kennis.
‘Teveel leunen op interne kennis kan voor stilstand zorgen’

Alles draait om balans. Teveel leunen op interne kennis kan voor stilstand zorgen en teveel bouwen op externe kennis brengt hoge kosten en mogelijke verwaarlozing van interne kennis met zich mee. Daarom komen doorbraken in businessmodel-innovatie vaak voort uit het intensief combineren van nieuwe interne en externe kennis. Dat kan bijvoorbeeld door zelf kennis te ontwikkelen (technologische innovatie) met behulp van klanten (co-creatie) en door kennis uit de markt te halen.

De zachte kant

Het is de moeite waard, blijkt uit Volberda’s onderzoek. Nieuwe kennis is een onmisbare factor bij het creëren van succesvolle nieuwe verdienmodellen. Samen met vakmanschap, structuur, cultuur en leiderschap jaagt nieuwe kennis voor 64% succesvol ondernemerschap aan. Dezelfde factoren dragen voor 65% bij aan businessmodelvernieuwing. Het percentage dat overblijft, kan op het conto van ICT-investeringen worden geschreven. De feitelijke succesfactoren zitten hem dus vooral in de ‘zachte’ kanten en niet in ICT. Maar ook hier gaat het weer om het samenspel: wie waarde wil creëren, investeert in nieuwe kennis maar houdt ook oog voor technologie.

Lees meer over de succesfactoren van businessmodel-innovatie in het boek ‘Het nieuwe businessmodel in financieel advies’ van Henk Volberda.

In de maand mei staat de volgende vraag centraal in de Marktmeter:

Blinken leiders van adviesbureaus uit in het neerzetten van een visie?

Stem mee in de Marktmeter op http://www.dewaardevanadvies.nl 

 

 

Reageer op dit artikel