nieuws

Adviseurs starten zoektocht naar ander businessmodel

Branche

De meerderheid van de adviseurs is zich bewust van de urgentie om hun businessmodel te veranderen. Dat blijkt uit de Marktmeter van maart 2014. Maar liefst 88% geeft aan actief op zoek te zijn naar een manier om het businessmodel te veranderen om klanten in de toekomst meerwaarde te kunnen blijven bieden.

Adviseurs starten zoektocht naar ander businessmodel

Daarmee lijken ze te werken aan een succesvolle strategie. Dat blijkt uit het onderzoek dat de Erasmus Universiteit Rotterdam uitvoerde in co-creatie met Avéro Achmea. Daarin is aangetoond dat ondernemende financieel adviseurs die nieuwe businessmodellen realiseren, 29% beter presteren dan degenen die daar niet aan doen.

Pure vernieuwers

Dit onderzoek laat ook zien, dat ‘pure vernieuwers’ ondervertegenwoordigd zijn in de branche. Slechts 1% gooit zijn businessmodel radicaal om. De meeste adviseurs (32%) richten zich bij hun zoektocht vooral op verfijning van hun bestaande businessmodel (businessmodelreplicatie) en een beetje op vernieuwing. De adviseurs die het wat rigoureuzer aanpakken, vormen 16% van de branche. Zij  verbeteren hun bestaande businessmodel en zijn tegelijkertijd zeer actief met het ontwikkelen van nieuwe modellen. Een iets kleinere groep (15%) doet niets.

Scherpe keuze

Volgens hoogleraar Henk Volberda die het onderzoek uitvoerde, is de ene vorm van businessmodel-innovatie niet ‘beter’ dan de andere. “Zolang adviseurs én nieuwe businessmodellen lanceren in de adviesmarkt én zich blijven buigen over de verzekeringsadministratie, komt de combinatie goed van pas. Wie een van beide doet, zal een scherpe keuze voor één soort businessmodel-innovatie moeten maken.”

Benieuwd naar alle uitkomsten van het onderzoek en praktische tips? Lees dan het boek van Prof.dr. Henk Volberda dat hij erover schreef: “Het nieuwe businessmodel in financieel advies”.

Reageer op dit artikel