nieuws

Zakelijke markt heeft behoefte aan risicomanagement

Branche

Met de ontwikkelingen rondom provisie, oriënteren veel adviseurs zich op nieuwe businessmodellen. Want ook in dit segment is het: keuzes maken. Waar richt ik me op? Waar verdiep ik me in? Risicomanagement zou zo’n gebied kunnen zijn. En daarvoor liggen – met de juiste ondersteuning – volop kansen in de zakelijke markt, weet Rogier Jonkman, vennoot bij Lukassen en Boer.

Zakelijke markt heeft behoefte aan risicomanagement

“Ondernemers nemen risico’s. Daar zijn ze ondernemer voor”, vertelt Jonkman. “Tot nu toe zit de adviseur bij hen aan tafel voor met name de verzekerbare risico’s. Maar zo’n ondernemer loopt ook op andere gebieden risico. Denk aan imagoschade of risico’s met personeel. Hij wil blijven ondernemen zonder voor verrassingen te komen staan en daar kan een adviseur een rol in spelen, mits hij zich proactief opstelt en de behoefte van de klant echt centraal stelt.”

Bedrijfscontinuïteit

Hier tekent zich een omslag af van traditioneel risico’s managen naar proactief zorgdragen voor de bedrijfscontinuïteit. Jonkman: “Onze werkwijze is dat we zo’n bedrijf ingaan en van werkvloer tot management in kaart brengen welke risico’s er zijn. Daarbij hanteren we niet alleen een checklist met vaststaande verzekerbare risico’s, maar gaan we ook met medewerkers in gesprek, van heftruckchauffeur tot DGA.” Dat ‘in gesprek gaan met de hele onderneming’ levert nog een prettige bijkomstigheid op: de ondernemer weet wat er leeft op de werkvloer en de werknemers voelen zich betrokken bij het bedrijf omdat ze gehoord worden. Dat leidt ertoe dat de kans op ongevallen of schades kleiner wordt.
‘Als adviseur kijk je breder, maak je risico’s tastbaar

Fred de Jong schreef het al in zijn onderzoek naar de waarde van advies: ‘bij risicobeheersing hoort een uitgebreid instrumentarium, wat niet alleen uit financiële producten bestaat’. Jonkman: “Het afsluiten van een verzekering is ‘slechts’ een onderdeel. Als adviseur kijk je breder, maak je risico’s tastbaar. Je zorgt dat zaken boven tafel komen en adviseert wat de klant zou kunnen doen om risico’s te verkleinen of te voorkomen. Je bent veel pro-actiever en zelfs preventief aan de slag. Dit vakgebied, dat nu aan het ontstaan is, is veel breder.”

Regierol

Met ‘breed’ doelt Jonkman op de regierol die adviseurs steeds meer op zich gaan nemen als ze zich buigen over de bedrijfscontinuïteit van een klant. “Onmisbaar daarbij is je netwerk van experts. Zo bieden wij extra service door ons netwerk van vaste leveranciers, die bij schades meteen kunnen inspringen. Maar ook op andere vlakken kun je met specialisten het verschil maken. Denk aan preventiespecialisten om risico’s te voorkomen.”

Een compleet inzicht in het bedrijf levert ondernemers niet alleen rust maar ook nog eens duurzame besparingen op omdat het de kans op bedrijfsuitval verkleint.  “Ze kunnen zich echt richten op waar ze goed in zijn: ondernemen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.