nieuws

Vijf vragen aan Rolf van Woerkom

Branche

Rolf van Woerkom liet gisteren weten dat hij vertrekt bij Zwitserleven als directeur marketing en distributie. AMweb belde hem en stelde vijf vragen.

Vijf vragen aan Rolf van Woerkom

1.Zwitserleven heeft kennelijk geen behoefte meer aan een marketing en distributie directeur?
‘Daar komt het wel op neer. Het bestuur vindt dat de functie kan vervallen en het bestuur kan mensen aannemen en ontslaan. Het kwam voor mij ook als een verrassing.’
2. Volgens Zwitserleven heeft de divisie marketing en distributie een nieuwe structuur gekregen die efficiënter en effectiever werken mogelijk maakt.
‘Ik heb steeds om de drie jaar een reorganisatie uitgevoerd. Met als doel effectiever en slimmer te werken. We hadden er net weer een afgerond op 1 januari 2013. Toen is er ook een directeur verkoop uitgegaan. Dat het binnen een half jaar weer nodig was, heeft me verrast.’
3. Je bent in 2005 bij Zwitserleven begonnen, daarvoor heb je in marketingfuncties 6 jaar bij Aegon gewerkt en daarvoor bij Sara Lee en Unilever. Waar bent je het meest trots op bij Zwitserleven?
‘Zwitserleven is het enige merk in de financiële dienstverlening dat geen reputatieschade heeft opgelopen door de crisis. Het merk heeft de beste reputatie en dat met een relatief klein budget. Ik heb bij Zwitserleven toegepast wat ik bij Unilever en Blue Band heb geleerd: de drie C’s. Consistent, Continue en Clear. Het was volstrekt helder waar het merk voor staat en dat dragen we al lang en goed uit. Gisteren is overigens onze tv-campagne voor sparen begonnen. Dus je kunt er ook meer mee.’
4. Wat had beter gekund?
‘Toen we werden overgenomen door Reaal had ik sneller de sanering van het productassortiment ter hand moeten nemen. Het was ook een cultuurclash van twee verschillende bedrijven, maar bij Zwitserleven wisten we dat het spel met de afsluitprovisie eindig was. Provisie is ook geen goede prikkel voor werknemers en werkgevers om een pensioen af te sluiten. Die afsluitprovisies hadden we dan ook meteen moeten stoppen. Denk ik achteraf. ‘
5.Je bent per 1 november uit dienst. Hoe nu verder?
‘Weet ik nog niet. Ik heb lange tijd in fast moving consumer goods gezeten, maar ook al weer jaren in de financiële dienstverlening. Ik ga in oktober een paar dagen naar Cambridge met Patrick van Hees. Daar volg ik een leiderschapscursus. En in november ga ik met mijn partner, die een modezaak heeft, naar Sjanghai. Het Nima gaat daarheen met 20 registermarketeers en 10 studenten en wij gaan mee. Het thema is de mode-industrie. Dat wil niet zeggen dat ik de mode in ga, maar ik wil me daar wel laten inspireren. Wat ik dan in 2014 ga doen is dus nog niet helder. Ik heb een goed Zwitserlevenpensioen, maar ben met 53 jaar nog te jong om te stoppen.’
Het nieuws over zijn vertrek staat hier.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.