nieuws

‘AFM heeft altijd kritiek achteraf’

Branche

"De AFM heeft veel goede dingen gedaan, er zijn partijen aangepakt die dat verdienden. Maar soms vliegen ze in hun dadendrang een beetje uit de bocht." Dit zegt Martin Kersbergen, communicatiemanager van Dela, in een interview in het vakblad Communicatie. "Ik denk, maar dat is een vermoeden, dat ze ons zien als een opstandige, onwillige club. Maar dat zijn we niet."

‘AFM heeft altijd kritiek achteraf’

In het interview gaat Kersbergen uitgebreid in op het conflict een paar jaar geleden met de AFM, toen er sprake van was dat ook uitvaartverzekeringen onder de complexe producten zouden vallen en het provisieverbod dus ook van toepassing zou zijn. "We hadden begrip voor de politieke wens, hervorming van de AFM. Maar we hadden moeite met de argumentatie van de AFM. Er werd gesuggereerd dat er heel veel problemen waren in onze branche. We zouden het klantbelang onvoldoende centraal stellen en het provisieverbod zou dat oplossen. Terwijl iedereen zei: bukken, meewaaien, dachten wij: ammehoela!", zegt Kersbergen.
Volgens hem raakte de krtiek Dela als marktleider in de ziel. "We reageerden vanuit onze strijdbare identiteit, ook omdat we onze roots niet willen verloochenen."  Het verzet leidde uiteindelijk tot een hoorzitting met de vaste Kamercommissie Financiën, waarbij de AFM best wat kritiek heeft gekregen, legt hij uit. "We hebben dus ook groot opgespeeld. En daarmee ook de reputatie van de AFM in twijfel getrokken. Dat is niet verstandig geweest achteraf", geeft Kersbergen toe. "Terugkijkend denk ik, hadden we verstandig moeten zijn. Als de AFM vindt dat we het beter hadden moeten doen, dan hadden we het beter moeten doen. Punt.", zo kijkt Kersbergen nu terug in het vakblad Communicatie.

Altijd achteraf

Toch is het nog niet helemaal koek en ei met de AFM, blijkt later in het interview als Kersbergen vertelt dat de AFM kritiek heeft op de onlangs geïntroduceerde Dela-spaarverzekering. Dela zou volgens de toezichthouder ten onrechte de indruk wekken dat het om een spaarrekening gaat. "Dan denk ik, ja – wij zijn geen bank, wij zijn een verzekeraar. Dan krijg je een semantische discussie over wat een spaarproduct is. En daar kunnen we allemaal goed mee leven, maar het gebeurt altijd achteraf. Als we van tevoren hierover met ze aan tafel zitten en vragen: zou dit goed zijn…? Dan doen ze er geen uitspraak over."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.