nieuws

Nieuwe klant is kostenbewust en zelfstandig

Branche

De consument én de zakelijke klant willen zelf meer doen als ze daarmee kunnen besparen op advieskosten. Dit is een van de conclusies van het IG&H Trendonderzoek 2013 naar kanaal- en mediumkeuzes van klanten.

Nieuwe klant is kostenbewust en zelfstandig

De veranderende klant maakt gebruik van alle mogelijke online en offline informatiebronnen. Eerst oriënteert hij zich bijvoorbeeld online via een vergelijkingswebsite en via websites van aanbieders. Vervolgens voert hij een adviesgesprek bij zijn adviseur en op basis hiervan maakt hij een keuze met of zonder zijn adviseur.

Dat het kostenbewustzijn toeneemt, blijkt ook uit het onderzoek. Vorig jaar zei nog ongeveer tweederde niet te hebben betaald voor advies, dit jaar was dat ongeveer de helft.
In iedere fase van het klantproces schakelen klanten steeds gemakkelijker tussen verschillende media, waarbij vooral het aandeel ‘online’ verder toeneemt.

In iedere fase van het klantproces schakelen klanten steeds gemakkelijker tussen verschillende media, waarbij vooral het aandeel ‘online’ verder toeneemt. Voor eenvoudige producten wordt al langer gebruik gemaakt van internet. 48% van de schadeverzekeringen wordt online afgesloten en 31% telefonisch.

Persoonlijk advies werkt
Ondanks dat de klant zelf meer online doet, is de positie van de financieel adviseur nog steeds sterk. De klant wil voor advies een redelijk tarief betalen als de meerwaarde van de adviseur volledig duidelijk is. Die meerwaarde heeft vooral betrekking op het overzien van het gehele financiële plaatje. De adviseur schat de financiële kansen en risico’s vaak beter in. Hij kan proactief inspelen op ontwikkelingen in werk of gezin en heeft als onafhankelijk adviseur het beste zicht op alternatieve oplossingen en aanbieders.

Is de markt klaar voor een crossmediale aanpak?
Er bestaat geen twijfel over het voortbestaan van het onafhankelijk advieskanaal op de zakelijke markt. De meerwaarde van de adviseur voor complexe vraagstukken blijft ook in de toekomst bestaan. Maar tegelijkertijd valt er voor adviseurs nog veel te winnen in de ontwikkeling van crossmediale adviesmodellen. De AFM heeft onlangs aangegeven dat er meer ruimte is voor het ontwikkelen van nieuwe dienstverleningsconcepten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.