nieuws

Anoniem oriënteren en vragen stellen op Adfiz-platform

Branche

Adfiz-leden willen na de zomer een gezamenlijk online klantenplatform lanceren. Klanten moeten er laagdrempelig en vrijblijvend toegang krijgen tot de kennis van Adfiz-adviseurs. Ook kunnen zij er, eventueel anoniem, vragen stellen, waarna een of meer adviseurs deze zullen beantwoorden.

Anoniem oriënteren en vragen stellen op Adfiz-platform

Volgens Adfiz is het voor consumenten en ondernemers lastig om informatie te vinden op financiële vragen. “Via internet verkrijg je vooral productinformatie. Heb je gerichtere vragen dan moet je contactgegevens opgeven. Zelfstandig oriënteren en van daaruit  bepalen wat je wel en niet weet, wat je wel en niet wilt en of je daar advies voor nodig hebt, dat is op internet nog niet goed mogelijk.”
Op het te lanceren platform moet de klant informatie vinden over alles wat te maken heeft met geldzaken. “De behoefte van de klant is daarbij het uitgangspunt. Tekst, tools en video’s zullen de klant informeren en inzicht geven op de wijze die hij prettig vindt. Door actieve en gerichte inzet van social media wordt de klant ook in zijn eigen omgeving geïnformeerd”, aldus Adfiz.
Daarnaast kunnen klanten met een specifieke vraag terecht. Zij kunnen die vraag anoniem stellen, waarna één of meer Adfiz-adviseurs antwoord zullen geven. Wanneer een klant naar aanleiding van het antwoord behoefte heeft aan een vervolgtraject,  dan kan de klant contact opnemen met de adviseur van zijn keuze.
Adfiz motiveert: “Steeds meer klanten delen liever niet direct hun persoonsgegevens omdat zij niet ongevraagd benaderd willen worden voor verkoop van producten of diensten. Ook zijn er voorbeelden van klanten die vragen achterhouden omdat zij vrezen dat hun vraag het vertrouwen ondermijnt in hen als klant. Het Adfiz-platform biedt hiervoor een oplossing en een deskundig antwoord.”
Appviseur
Kennisplatform Odin wil nog een stapje verder gaan en streeft ernaar in september ‘De Financieel Appviseur’ beschikbaar te stellen: een app die gratis financieel advies biedt aan mensen met een kleine beurs. Er wordt nu een haalbaarheidsonderzoek gedaan. Voorzitter René Graafsma zegt dat Odin een belangrijk deel van de infrastructuur al heeft staan. “We beschikken al over een landelijk netwerk van onafhankelijke financieel advieskantoren en via onze consumentensite bieden wij al een gratis adviesloket aan. De app wordt bijvoorbeeld een database met antwoorden op veel voorkomende vragen en mogelijk ook met interactieve financiële spelletjes. Algemeen advies via de app en ons adviesloket is gratis. Zodra een consument in actie wil komen, brengen wij consument en advieskantoor samen. Dan betaalt de consument natuurlijk wel voor verder advies en bemiddeling.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.