nieuws

Uitdagende tijd voor risk managers

Branche

Bedrijven hebben door de crisis meer aandacht voor risicomanagement, maar letten ook scherper dan ooit op de kosten. “De economische situatie dwingt ons zoveel mogelijk te doen met beperkte middelen.”

Uitdagende tijd voor risk managers

Crisis of geen crisis, de doelstellingen van risk managers blijven hetzelfde: het beschermen van reputatie, investeringen en sleutelprojecten, het verhogen van de efficiëntie, en het in lijn brengen van de risk appetite met de strategie van de onderneming. Maar er is door de economische neergang wel minder te besteden.

“Wij gaan bij elke beslissing zorgvuldig na hoeveel dekking we nodig hebben voor de risico’s en welk product daarvoor het meest geschikt is”, zegt Christina Martínez, sinds 2009 directeur corporate risk management bij de Spaanse voedingsmiddelengigant Campofrío. Het riskmanagementprogramma van Campofrío – in Nederland onder meer bekend van de Stegeman worsten – werd in 2012 uitgeroepen tot beste van Europa.

 

Nieuwe risico’s

Voor bedrijven verandert het risicolandschap voortdurend, stelt Martínez. Belangrijke ‘nieuwe’ risico’s zijn milieuaansprakelijkheid – als gevolg van aangescherpte wet- en regelgeving – en cyberveiligheid. “Vooral cyberrisico’s zijn extreem complex door de snelle veranderingen als gevolg van technologische ontwikkelingen en de manier waarop we met elkaar communiceren.”

Als bij incidenten niet tijdig en effectief wordt ingegrepen, kan dat grote gevolgen hebben. Zeker voor producenten van levensmiddelen als Campofrío is bescherming van de reputatie cruciaal, getuige de verontwaardiging over recente voedselschandalen. Martínez: “Reputatieschade is geen risico op zich, maar resultaat van een risico dat niet in de hand is gehouden.”

 

Cultuur

Het zijn uitdagende tijden voor risk managers, meent Martínez. De aandacht voor risk management neemt toe, terwijl er tegelijkertijd minder geld te besteden is. “De economische situatie dwingt ons zoveel mogelijk te doen met beperkte middelen.”

Een stevig verankerde, door het management uitgedragen risicocultuur is volgens Martínez een voorwaarde voor effectief risk management. “De analyse van de risico’s die de onderneming loopt, moet zo eenvoudig en praktisch mogelijk zijn. Sleutelfiguren kunnen dan met elkaar van gedachten wisselen en ervaringen delen bij het identificeren en beoordelen van risico’s.” De nadruk moet volgens haar liggen op preventie en schadereductie.

 

Solvency II

Martínez is als bestuurslid van FERMA – een Europese organisatie die de belangen behartigt van verzekeringscliënten en risk managers – bezorgd over de mogelijk nadelige effecten van Solvency II. Ze waarschuwt dat verhoging van de kapitaalseisen kan leiden tot hogere premies en het verdwijnen van sommige verzekeraars, waardoor concentratierisico’s ontstaan en de concurrentie afneemt. Ook vreest ze dat verzekeraars stoppen met het aanbieden van nicheproducten.

 

Lees het volledige interview met Christina Martínez in Progress in het magazine van ACE.

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.