nieuws

Gezondheidsmanagement, het advies van de toekomst?

Branche

In de dagelijkse praktijk blijken nog veel adviseurs hun zakelijke klanten productgericht te adviseren. Maar of daarmee tegemoet wordt gekomen aan de complexe behoefte van werkgevers, is de vraag. Adviezen in gezondheidsmanagement doen dat wel.

Gezondheidsmanagement, het advies van de toekomst?

Een interview met twee medewerkers van de commerciële binnendienst Zorg van Avéro Achmea. Zij laten mooi de waarde van de adviseur zien. Een verhaal uit de dagelijkse praktijk van Sander van der Aa (links) en Bjorn Eggens (rechts).

 

Wat valt jullie op in jullie contact met adviseurs?

Wij hebben dagelijks adviseurs aan de telefoon. Met inhoudelijke vragen of vragen over offertes. Het blijkt dat zorg- en verzuimproducten vaak los van elkaar worden afgesloten. Het lijkt er dus op dat nog steeds te vaak productgericht wordt geadviseerd. En dat vinden wij zonde! Want sluit een los product wel aan op de volledige behoefte die de klant heeft? Wij geven graag de tip om oplossingsgericht te adviseren, vanuit de onderliggende behoefte.

 

Jullie hebben een mooi voorbeeld uit de praktijk over de waarde van advies. Vertel?!

Een adviseur vroeg een offerte voor een collectieve zorgverzekering. Bestemd voor een werkgever die een aantal jaren klant bij hem is. Om scherp te kunnen offreren is het voor ons als specialist gezondheidsmanagement, belangrijk om zoveel mogelijk details te kennen. Omdat de adviseur hier nog niet over beschikte, moest hij weer contact opnemen met de klant. Wij gaven hem als tip de focus in het gesprek breder in te zetten. Bespreek niet alleen de zorgverzekering maar gezondheidsmanagement in de breedte.

 

En, wat was de uitkomst van dat adviesgesprek?

Door het adviesgesprek in te zetten op gezondheidsmanagement inventariseer je een veel complexere werkgeversbehoefte. Uit de inventarisatie door de adviseur kwam naar voren dat de werkgever werd geplaagd door een hoog ziekteverzuim, veroorzaakt door rugklachten. Uitval door zieke medewerkers is een grote productie belemmerende factor voor hem. De werkgever was zich toen nog niet bewust dat hij de sleutel om het tij te keren zelf in handen had.

 

Hoe heeft de adviseur zijn klant geholpen?

Door een integrale aanpak met zorg en verzuim, heeft de werkgever een beter beeld van zijn kosten en (schade)risico’s gekregen. De werkgever zet nu voor zijn (zieke) medewerkers interventies in, zoals werkplekonderzoek en fysiotherapie. Door de gekozen pakketvorm, hoeft de werkgever niet langer te betalen voor arbodienstverlening.

De adviseur biedt het overzicht van de belangrijkste mogelijkheden en veranderingen. In dit geval heeft dat voor de werkgever geleid tot een beheersbare kosten- en verzuimreductie. Door het creëren van een duidelijk beeld was de werkgever in staat een afweging maken. De risico’s zelf dragen, ze verzekeren of preventiemaatregelen nemen.

 

Hoe heeft de klant gereageerd?

De werkgever is uiterst tevreden over het brede advies dat hij kreeg! Hij had het gevoel dat er echt naar hem was geluisterd. Het leverde hem de broodnodige onderscheidende meerwaarde op. Het heeft de relatie met zijn adviseur versterkt. Daarnaast heeft het geresulteerd in een uitnodiging om ook een breed advies te geven over zijn overige verzekeringen. Gebaseerd op zijn behoeften.

 

Wat is jullie gevoel nu?

Het geeft ons energie! Het zal dan ook niet verbazen dat wij overtuigd zijn dat de meerwaarde van een goed advies echt bestaat! We maken het dagelijks mee. En dat is het mooie van ons vak.

 

Hoe doet u dat?

Verbreedt u het gesprek met uw klant al van collectieve zorgverzekering naar het veel ruimere gezondheidsmanagement? Hoe doet u dat?

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.