nieuws

Betalen voor advies? Leg dat de klant maar eens uit

Branche

Adfiz en de Consumentenbond vinden dat klanten beter voorgelicht kunnen worden over de diensten waarvoor ze precies betalen. En de AFM benadrukt nogmaals het achterliggende doel: de cultuuromslag naar klantgerichte advisering. Het Verbond van Verzekeraars is positief gestemd. Het provisieverbod is nu bijna twee maanden van kracht en de bekendheid ervan stijgt licht, zo blijkt uit een meting van het Verbond.

Betalen voor advies? Leg dat de klant maar eens uit

 
Het onderzoek laat zien dat de bekendheid met het provisieverbod van 53 procent in december is gestegen naar 58 procent in januari. “In de ogen van veel consumenten is advies jarenlang gratis geweest, omdat de kosten onzichtbaar in de premie waren verwerkt. Dan is het even wennen als ze zien dat aan een goed advies een prijskaartje hangt”, aldus Leo de Boer, directeur van het Verbond van Verzekeraars op hun website. “Het provisieverbod is nog heel jong, maar ik ben blij dat mensen, die de veranderingen als positief ervaren, juist de inzichtelijkheid van de advieskosten een belangrijk voordeel vinden. Dit helpt om het vertrouwen te herstellen.”

Consumentenbond: ‘Toon de meerwaarde’

In de Geldgids van de Consumentenbond (februari 2013) zegt directeur Bart Combee: “Nu adviseurs hun kosten in rekening brengen, zien klanten het prijskaartje dat aan advies hangt. Als zij niet ook de meerwaarde van het advies zien, hebben klanten het gevoel dat adviseurs hen het geld uit de zak kloppen.” Om die reden maken verschillende partijen zich hard om consumenten duidelijkheid te geven.

Praktische hulpmiddelen

Zo biedt Adfiz haar leden diverse tools en tips om helder met klanten te communiceren over hun dienstverlening en betaling. Die voorlichting is volgens Hanneke Hartman, directeur van Adfiz, echt nodig. Op de site van de Adfiz zegt ze: “het is voor consumenten nog niet duidelijk wat ze wel en niet moeten betalen bij lopende hypotheken en verzekeringsproducten die onder het provisieverbod vallen. Op de Adfiz-website staan diverse praktische hulpmiddelen voor adviseurs om het daar met de klant over te hebben, inclusief voorbeeldbrieven en een lijst do’s and don’ts”.

Wel of geen abonnement?

Ook consumenten kunnen rekenen op hulp van Adfiz om duidelijke afspraken te maken met hun adviseur. Op de website staan tips, waarmee ze de juiste afweging kunnen maken en kunnen beoordelen of een serviceabonnement of andere aanvullende dienstverlening voor hen toegevoegde waarde oplevert. Lees hier meer over de oproep, de tips en de tools van Adfiz.

Vraag: Hoe maakt u uw klanten duidelijk waar ze recht op hebben?

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.