nieuws

Verbond meet opnieuw bekendheid provisieverbod

Branche

Ruim twee derde van de Nederlandse huishoudens is bekend met het provisieverbod. Van de huishoudens die sinds begin dit jaar advies hebben ingewonnen over een product waarvoor het provisieverbod geldt, ligt dat percentage op 86%. Dat blijkt uit de meest recente meting door GfK in opdracht van het Verbond van Verzekeraars.

Verbond meet opnieuw bekendheid provisieverbod

Het Verbond laat sinds eind december maandelijks de beleving van en kennis over het provisieverbod meten door GfK. “Intussen zijn vier metingen uitgevoerd, die duidelijk laten zien dat steeds meer mensen bekend zijn met het provisieverbod”, aldus het Verbond. Eind 2012 was slechts 53% van de consumenten op de hoogte, in januari was dat 58% en in februari 66%. Dat percentage bleef gelijk bij de maart-meting.
Uit de laatste meting blijkt bovendien dat zeven op de tien huishoudens neutraal tot positief tegenover de veranderingen staan, zegt het Verbond. Slechts één op de tien is uitgesproken negatief en de overige huishoudens hebben geen mening. “Wie positief is, is dat vooral omdat hij precies weet waarvoor hij betaalt”, vertelt Verbondsdirecteur Leo de Boer, “en dat zien we als een belangrijk winstpunt. Een vijfde van de huishoudens was zich er vóór de invoering van het provisieverbod namelijk niet van bewust dat financieel advies geld kost. Het is goed dat die perceptie nu verandert, zodat de consument zelf kritisch naar de prijs-kwaliteitverhouding van een advies kan kijken.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.