nieuws

Accountmanager zoekt naar nieuwe rol

Branche

De verzekeraar zet hem steeds selectiever in en het intermediair heeft weinig tijd om hem te ontvangen. Komt de accountmanager de drempel nog wel over?

Accountmanager zoekt naar nieuwe rol

Generali gaat verder zonder commerciële buitendienst, zo werd gisteren bekend. De verzekeraar is niet de enige. Brand New Day haalde bijvoorbeeld  begin april de accountmanagers van de weg. BNP Paribas Cardif  nam vorig jaar afscheid van het ‘traditionele’ accountmanagement, ASR liet de voltallige buitendienst Leven, Bancair en Pensioenen gaan en Aegon schroefde het aantal fte de afgelopen jaren terug van 180 naar 80 fte.
Nieuwe rol
In AMplus 5 een artikel over de nieuwe rol van de accountmanager. Nadine Denekamp, accountmanager pensioen bij Avéro Achmea, merkt bijvoorbeeld dat het intermediair efficiënt met zijn tijd wenst om te gaan. “Efficiency is heel belangrijk voor het intermediair. Ze zijn selectief in de tijd die ze beschikbaar stellen voor maatschappijen.” Ze ziet voor acountmanagers twee hoofdtaken. “De eerste ligt op strategisch niveau. Hoe kunnen we processen in de keten zo goed mogelijk op elkaar afstemmen en hoe kunnen we het intermediair helpen om zijn bedrijfsvoering goed op orde te krijgen? De tweede rol is meedenken in de complexere grote dossiers. Ik heb het dan over maatwerktrajecten voor grote werkgevers waarin veel afstemming nodig is.”

Concurrent
Financieel adviseur Gerrit-Jan Doorneweerd zegt in het artikel dat hij de accountmanager 2.0 nog niet voorbij zag komen. “Helaas vind ik accountmanagers, als ik ze nog zie, niet altijd even deskundig. Een accountmanager die wat begrijpt van btw en assurantiebelasting, die moet je echt met een lampje zoeken.” Ook vraagt hij zich af of de accountmanager niet eerder zijn concurrent is geworden. “Ze moeten hun omzet halen en die laten ze niet alleen afhangen van het intermediair. Er wordt onder mijn duiven geschoten, dat merk ik steeds meer. Ik hou daar wel rekening mee in waar ik mijn klanten onderbreng.”
Voor Arjen Westra, directielid Aegon Intermediair illustreert dit de noodzaak om helder zaken te doen. “Wij hebben bij Aegon een duidelijke propositie, adviseren doen we niet.” Wel verkoopt Aegon sinds kort ook complexe producten via execution only. Westra: “Maar dat zijn sowieso geen klanten die aan het intermediair gedacht hadden, daar treedt geen conflict op.” Dat de klant makkelijker toegang heeft tot de verzekeraar, is deels gewoon marktwerking, zegt ook Luuk de Vos, directeur verkoop intermediair van ASR en de Amersfoortse. “Maar wij gaan het intermediaire kanaal niet beconcurreren.”

Lees het hele artikel in AMplus 5 (toegankelijk voor abonnees)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.