nieuws

‘Verhoudingen in de branche zijn verhard’

Branche

De branche schiet niet erg op met het vormgeven van het zuivere marktmodel, zegt advocaat Femke de Jong-Struiksma vandaag in een interview in AssurantieMagazine. “Het intermediair moet nog wennen aan zijn rol als gelijkwaardig zakenpartner.” Datzelfde intermediair deinst er tegenwoordig echter niet voor terug om aanbieders voor de rechter te slepen. “De verhoudingen zijn verhard.”

‘Verhoudingen in de branche zijn verhard’

Aanbieder en intermediair moeten hun samenwerking vastleggen in nieuwe overeenkomsten, maar dat schiet niet op, constateert De Jong, mede-oprichter van Van Beem De Jong Advocaten in Den Haag. “De meeste samenwerkingsovereenkomsten zijn nog steeds volledig ingericht op het provisiesysteem.” Het intermediair moet een vuist maken zodat er een gelijkwaardige overeenkomst ontstaat, zegt ze. “Iets als een eenzijdig wijzigingsbeding past bijvoorbeeld niet langer in de verhouding tussen twee gelijkwaardige zakenpartners.”
De tijd van klakkeloos accepteren is wel voorbij, vindt de advocaat. “De tijden zijn veranderd, ook in economische zin. Toen het meezat werd er zelden kritisch gekeken naar samenwerkingsvoorwaarden en werden geschillen vaak in goed overleg opgelost. Je ziet dat nu het slechter gaat, de verhoudingen echt zijn verhard. Er ontstaan ook steeds meer provisiegeschillen. Wij hebben er een kast vol van, in claimgrootte variërend van 80.000 euro tot een half miljoen.” Aanbieders en intermediair die tegen elkaar procederen, dat was echt ondenkbaar vroeger, zegt De Jong. “Je kunt je afvragen of dat nou zo goed is voor de branche. Maar het toont in zekere zin wel de emancipatie van het intermediair.”

Ondersteuning
Die emancipatie is nodig ook, vindt ze. “Op veel terreinen werd erg geleund op de aanbieder. In een volwassen markt past het niet langer dat aanbieders bedrijfsondersteuning bieden. De accountmanager die over de vloer kwam om te praten over strategie en sales en marketingbudgetten, dat ging heel ver.” Intermediairs zullen dergelijke ondersteuning nu elders moeten halen, vindt De Jong. Over ondersteunende programma’s zoals Voorzie van Avéro Achmea en Business Excellence van Nationale-Nederlanden die ondernemers helpen met de transitie naar een nieuw model zegt ze: “Ik vind dat alleen kunnen als er betaald wordt voor de diensten. Voor zover ik weet gebeurt dat nu ook. Maar belangrijker is dat het niet de core-business van de aanbieder is. Die moet vooral goede producten maken en zorgen voor goede processen.”

Het hele interview is te lezen in editie nr. 4 van AssurantieMagazine.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.